&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Eurojet

Run zeilliefhebbers op
Clipper Stad Amsterdam

door Henriëtte Kuijpers

Wie grif bijna 4000 gulden betaalt voor een weekje zeilen op de Noordzee moet wel een échte zeilliefhebber zijn. Niet alleen een liefhebber, maar vooral een dromer, vindt Joke Wittenberg die de boekingen verzorgt voor de nog in aanbouw zijnde clipper Stad Amsterdam. Tot grote verrassing van de directeur Verkoop van de gelijknamige rederij was de maidentrip van de 78 meter lange 'zeiltrots der Lage Landen ' binnen drie dagen volgeboekt.

Een model van de clipper 'Stad Amsterdam'
die in juni 2000 in de vaart komt.
(foto Pieter Nijdeken)

Naast 25 vaste bemanningsleden zullen 36 passagiers op 5 juli 2000 in Amsterdam aanmonsteren voor de eerste zeereis van het indrukwekkende zeilschip. De 7-daagse maidentrip eindigt in de Franse havenplaats Brest. De Nederlandse clipper, die volgend jaar juni in de vaart wordt gebracht, zal tijdens de zeiltocht nog meerdere havens aandoen "Het vaarplan blijft een verrassing. De windrichting en de weersomstandigheden zullen de koers naar de andere havens bepalen", zegt Wittenberg die veel ervaring heeft met de verhuur van zeilschepen. De voormalige charterschipper organiseerde al 20 jaar geleden de eerste dagtochten met authentieke schepen.

De overweldigende belangstelling voor de clipper, een initiatief van de gemeente Amsterdam en Randstad, heeft grote indruk gemaakt op de verkoopdirecteur. Hierover vertelt zij: "Het is natuurlijk uniek om de maidentrip van dit prachtige en luxueuze schip mee te maken. Maar ik had er absoluut er geen benul van, dat zoveel mensen blijkbaar al jarenlang dromen van een zeiltocht met een windjammer zoals deze. Het grootste deel van deel van de passagiers is al wat ouder. De oudste heer is is zelfs 76. Toen deze meneer hoorde dat de bemanning niet afhankelijk is van zijn medewerking, hij dus niet in de hoogste ra hoeft te klimmen, werd de reis gelijk geboekt. Echt fantastisch."

Joke Wittenberg die de boekingen voor de Stad Amsterdam verzorgt. De maiden trip van het prachtige schip is inmiddels volgeboekt.
(foto Henriëtte Kuijpers)

Een handje meehelpen aan boord is allerminst een verplichting. De passagiers zijn volledig vrij in hun doen en laten. Wittenberg verwacht echter niet dat de gasten in de luie dekstoelen zullen blijven liggen, maar actief zullen meezeilen. De bemanning zal in ieder geval uitvoerig uitleg geven over alle aspecten van het schip. Zo is de Stad Amsterdam uitgerust met 2200 vierkante meter zeil, bedraagt de lengte van de hoogste mast bijna 47 meter en moet de clipper bij een flinke bries een snelheid kunnen lopen van 17 knopen.

Op 21 juli 2000 zal de clipper weer naar Nederland terug varen. Voor deze trip kan overigens nog wel geboekt worden. Tijdens de komende Sail is het schip dagelijks te bewonderen tot 16.00 uur.

In de toekomst zal er regelmatig met jongeren worden gevaren. Zo zal het schip in de zomermaanden deelnemen aan de wedstrijden van de Sailing Training Association (STA). Bij de indeling van de windjammer is daar ook rekening mee gehouden. De 18 luxueuze hutten, die normaal door twee personen worden gebruikt, kunnen in een handomdraai worden omgebouwd tot comfortabele slaapvertrekken voor 4 personen. "De Stad Amsterdam zal 300 dagen per jaar varen. En wel wereldwijd. Elk jaar zal er een unieke reis op het programma staan", aldus Joke Wittenberg.

Inlichtingen: Rederij Clipper Stad Amsterdam, telefoon 020-5695839 Website: www.stadamsterdam.nl

Publicatiedatum = 18 december 1999