&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
| |
Maleisië bestaat uit twee grote delen, het schiereiland onder het vaste land van Thailand, waarvan meer dan de helft is bedekt met jungle, en het Noordelijk deel van Borneo, aangeduid als Oost Maleisië, dat vrijwel helemaal uit tropisch regenwoud bestaat. Verder liggen in de territoriale wateren nog tientallen eilanden waarvan enkele een aantal tientallen kilometers in doorsnee. In Maleisië is het mogelijk om in ongelooflijk luxe strandoorden te verblijven voor prijzen die hier gelden voor goede middenklassenhotels. Het klimaat in Maleisië is typerend voor de tropen: warm, vochtig en de temperatuur komt overdag vaak boven de 30C en 's nachts zelden onder de 20C. De Moesson zorgt aan de westkant van het schiereiland voor regelmatige maar milde regen in de periode van oktober tot april, terwijl het in de rest van het jaar ook nog nooit helemaal droog is. De oostkust daarentegen wordt van november tot en met januari door zware regen geteisterd en is de rest van het jaar redelijk droog. Ook het Maleisische deel van Borneo heeft op vergelijkbare wijze, in dezelfde seizoenen met de moessons te maken, als valt de meeste regen aan de westkust van Saba juist in de periode tussen mei en november. Het land telt meer dan 20 nationale parken.
door René Boumans KUALA LUMPUR - Maleisië is een paradijs voor de beginnende Azië-reiziger. Zelfs in de kleinste, midden in de rimboe gelegen kampong met slechts een paar huizen en een benzinepomp is er wel iemand die je in voortreffelijk Engels te woord kan staan ongetwijfeld dankzij de Britse overheersing die daar pas vier decennia voorbij is. Maleisiërs hebben van nature een gemeend soort vriendelijkheid over zich die ook wel herkenbaar is van een aantal andere Aziatische landen. Alleen kun je in andere landen nog wel eens twijfelen aan de reden van de vriendelijkheid. In het nieuwe regeringshoofdkwartier Putra Jaja, de miljoenenstad die momenteel uit de grond wordt gestampt, vormen de pleinen voor kleurrijke spiksplinternieuwe paleizen en compleet lege twaalfbaanswegen vooralsnog vooral speelplaatsen voor apen en vogels. En omdat elk plaatsnaambord, iedere wegbewijzering en elk uithangbord bij de Thaise zuiderburen in gewoon Europees schrift is zelfs in die kleine kampong midden in de rimboe kan wie eenmaal een goede kaart heeft bemachtigd, ook zonder de Maleisische behulpzaamheid bijna niet meer verdwalen. Overigens is de kans groot dat in datzelfde dorp ook een 'Internet-servies' aanwezig is, waardoor ook nog eens goedkope communicatie met de buitenwereld is gegarandeerd. Aantrekkelijk Op deze wijze is het hele land momenteel georganiseerd: met een blik op de buitenwereld, die niet alleen voor strand-, eco- en cultuurtoeristen bijzonder aangenaam overkomt maar die het land ook voor andere reizigers aantrekkelijk maakt. En dat wil men er maar al te graag. Want naast de Colors-of-Malaysia-parade, die vanaf dit jaar gedurende een maand lang op verschillende locaties in het hele land wordt gehouden, worden op grote schaal belangrijke sportevenementen georganiseerd als internationale golf-, zeil-, autorace- en wielrenkampioenschappen. Verder gaat het hele land vanaf 2000 drie keer per jaar een maand volledig in de uitverkoop, in maart, augustus en december. "Dan is elk luxe artikel dat de westerse of rijke Aziatische toerist graag koopt, in Maleisië goedkoper dan waar ook ter wereld," beweert de minister van Cultuur en Toerisme van het tropische land, sjeik Abdul Kadir. Gedurende die maanden gaan ook de binnenlandse luchtvaarttarieven fors omlaag. Volgens de bewindsman is zijn land toch al een van de goedkoopste toeristenlanden ter wereld. "Als je het vergelijkt met een land als Japan, is toerisme hier 90% goedkoper; het beoefenen van de golfsport zelf 98%...".
De uit de Indiase bevolkingsgroep afkomstige minister roemt de natuur in Maleisië. "We hebben enkele van de oudste stukken regenwoud ter wereld," vermeldt hij trots. Hoewel het land tot voor kort fel werd bekritiseerd vanwege het wegkappen van enorme arealen tropisch oerwoud, zegt hij dat die tijd voorbij is. "We hebben geluisterd naar de kritiek. Momenteel hebben we strenge milieuregels en -wetten. Voor veel bouwwerken is tegenwoordig niet alleen een bouwvergunning nodig, maar ook een milieuvergunning. Als ergens een boom staat, wordt er vaak omheen gebouwd, omdat ze hem niet mogen kappen," aldus de bewindsman. Een van de wonderen waar je in deze 'Aziatische tijger' getuige van kunt zijn, is de bouw van twee complete, nieuwe miljoenensteden dicht bij Kuala Lumpur: Putrajaya (letterlijk Prins Geluk), de nieuwe regeringshoofdstad, waar nog volkomen lege twaalfsbaanswegen langs adembenemend luxe uitgevoerde overheidsgebouwen voeren, met lege pleinen en moskeeën die nu nog speelplaats zijn voor vogels en apen. De tweede imponerende stad, vlak bij de hoofdstad-in-ontwikkeling, is Cyberjaya. Met dit project wil Maleisië de Silicon Valley van Azië scheppen, waar ook de zakenwereld een warm welkom moet vinden. Menig deskundige heeft, na zijn eerste scepsis over de hoogmoedige plannen opzij te hebben gezet, moeten erkennen dat het land wel erg voortvarend te werk gaat. De kans dat het premier Mahatmir bin Mohamad lukt een grote technische voorsprong te behalen op andere Aziatische landen, wordt steeds waarschijnlijker geacht. Wel gebied de eerlijkheid te vermelden dat er bij de bouw van de twee
nieuwe steden toch niet op een boom meer of minder lijkt te worden gekeken... Ook in Kuala Lumpur ligt een Chinese tempel, die in de verte een blik biedt op het nieuwe zakencentrum van de Maleisische hoofdstad. Maleisië heeft een staatsgodsdienst - net als in steeds meer Aziatische landen is de Islam er het sterkst. Maar de machthebbers die het land in handen kregen nadat de Engelsen na een proefperiode van twee jaar semi-zelfstandigheid de echte onafhankelijkheid in 1957 aan de bevolking zelf terug gaven, hielden de touwtjes strak in handen. Ze beseften van meet af aan dat de stabiliteit van het land waarschijnlijk ten gronde zou gaan als die godsdienst aan de enorme Indiase en Chinese bevolking zou worden opgedrongen. De religieuze overheidsbemoeienis heeft dan ook sterk libertijnse trekjes. "Er is geen plek ter wereld waar zoveel verschillende mensen zo goed samenleven," beweert de cultuur-minister. "Daar kunnen andere landen nog iets van leren". Het is in Maleisië ongetwijfeld een stuk gemakkelijker om overheidsdienaar te worden als je islamitisch bent. En het is, om maar iets te noemen, officieel nog steeds verboden om je als niet-moslim-man in een afgesloten ruimte te bevinden met alleen een islamitische vrouw. Daar staat zelfs gevangenisstraf op. Maar de soep wordt nergens zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Er zijn dames zat die openlijk durven verkondigen: 'Ik ben een ondeugend moslim-meisje', als ze, zonder hoofddoekje op, door de profeet verboden alcoholische drankjes in een hotelbar schenkt. Maleisië heeft voor bijna alle types toeristen een aantrekkelijk reisaanbod. Zo zijn Kuala Lumpur en Malakka de laatste stad nog bekend uit onze eigen koloniale geschiedenis net zo geschikt voor liefhebbers van stedentrips als Parijs, Rome of Londen. Alleen gaat het hier om een Oosterse versie van dit soort grote steden. Dankzij hun rijke verleden hebben de Maleisische steden ontelbare indrukwekkende monumenten. Kuala Lumpur, aan de andere kant, heeft ook een van de grootst denkbare moderne winkelcentra (onder de beroemde Tweelingtoren in het vernieuwde stadshart), waar alles wat het westerse- of oosterse hartje begeert, te krijgen is. Valse horloges Daarnaast biedt Kuala Lumpur ook een Chinese avondmarkt, waar openlijk alles te krijgen is wat God verboden heeft: van valse horloges van bekende merken in drie uitvoeringen (van 10, zelfs voor de leek herkenbaar vals, van 50, voor een gewone koper niet van echt te onderscheiden en van 300 tot 500, zelfs voor de kenner niet van echt te onderscheiden en soms zelfs met hetzelfde binnenwerk als echte merkhorloges), alle nieuwste software, cd's en dvd's voor een prikkie tot en met kleding en tassen van de duurste merken voor enkele tientjes aan toe. Overal in Maleisië dringt zich high-tech vernieuwing op, maar het land zit nog steeds helemaal vol 'plaatjes' die je eeuwen geleden ook al kon tegenkomen.
Soms staan de tafeltjes bij de Chinese restaurants zo ver op de rijweg dat de auto's er nauwelijks nog doorheen kunnen. Toch proppen zich nog moeiteloos voertuigen vol jongeren tussen de eters door, om de gasten tussen de happen door ook nog op wat uitlaatgassen te trakteren. Maar het is razend sfeervol dineren, als je tenminste niet te zeer hangt aan westerse etiquette. Malakka heeft een bijzondere Chinese tempel, de Cheng Hoon Teng (tempel van de Groene Wolk), een van de oudste van het land, die momenteel minutieus wordt gerestaureerd. De tempel ligt aan de typisch Chinese straat Jalan Tan Cheng Lock. Maar als je goed zoekt, vind je op een enkele gevel nog de naam die de straat meer dan drieënhalve eeuw geleden ook heeft gehad: Heerestraat. En daarmee herinnert zelfs China Town in Malakka aan de Nederlandse handelsgeest uit voorbije tijden. Opvallender nog zijn het vroegere Nederlandse 'Stadhuys' en een oude Engelse kerk, helemaal vol met Nederlandse grafstenen uit de Gouden Eeuw, bovenop een heuvel die uitkijkt op de natuurlijke baai die Hollandse kooplieden meer dan anderhalve eeuw als uitvalsbasis in dit land gebruikten. De moderne Maleisiërs hebben die handelsgeest overigens prima overgenomen. In dezelfde vroegere Hollandse straat als waar de tempel staat, is een groot aantal antiekzaken gevestigd. Veel wordt verkocht voor prijzen die hoger zijn dan in Nederland. Met andere woorden: er moet fors op alle prijzen worden afgedongen. Ecotoerisme Een van de andere nieuwe speerpunten van Maleisië moet het ecotoerisme gaan worden. Jungle Trekking, op pad door de oerbossen, kan zowel in het oostelijk gedeelte van het Maleisisch schiereiland, of in het deel van Borneo dat tot het koninkrijk behoort. Maar ook activiteiten als bergklimmen, duiken, snorkelen, speleologie, vogels kijken behoren tot de vakantiemogelijkheden. Strandvakanties liggen uiteraard voor het grijpen, zowel op het vaste land als op de door steeds meer Europeanen ontdekte eilanden als Langkawi. Daar is het mogelijk om voor alleszins acceptabele prijzen te verblijven in strandresidenties die ongelooflijk luxueus voorkomen. Een typisch doorkijkje vanaf de hoofdstraat van de Chinese wijk in Malakka, de Jalan Ten Cheng Lock, in vroegere eeuwen Heerenstraat geheten. In Maleisië zijn bijna alle hotelaccommodaties relatief goedkoop, ook vergeleken met andere landen in het verre oosten. Er zijn in het verleden simpelweg teveel hotels gebouwd. En dat drukt de prijzen. "Als we twee keer zoveel toeristen krijgen, kunnen we ze nog herbergen," geeft cultuurminister Abdul Kadir ook toe. Overigens is het erg aantrekkelijk om een eiland als Langkawi, dat in doorsnee enkele tientallen kilometers meet, op Maleisische wijze te verkennen: per kleine motorfiets. Die zijn op diverse plekken op het eiland te huur, inclusief veiligheidshelm, voor ongeveer 17,50 per dag. En aangezien een liter benzine er ongeveer 0,55 per liter kost, kom je voor twee tientjes per dag heel gemakkelijk het hele eiland over. Tenslotte nog een laatste tip voor vrijzinnige reiziger uit Nederland: laat drogerende middelen thuis, want daarover doen ze in Maleisië absoluut níet ontspannen. Wie drugs bij zich heeft, riskeert de doodstraf. Prijzen voor een 'kale' vliegreis naar Maleisië variëren van 1.340 t/m f2.200, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, het seizoen en de plaats van bestemming. Strandarrangementen, op basis van 1 wk. logies/ontbijt, 2-pers. kamer, vanaf f1600 tot 3200 per week. Deze prijzen zijn afkomstig uit de grootste Maleisië Reisgids (De Jong Intra Vakanties) maar wijken voor andere operators niet noemenswaardig af. Excursies kosten meestal niet meer dan enkele tientallen guldens per dag. Zo kost de eiland-toer op Lankawi - voor wie geen motor wil huren - bijvoorbeeld f 23. Overigens is het goed mogelijk om in Maleisië gebruik te maken van speciale taxibedrijfjes waar je voor een hele dag een auto met chauffeur ter beschikking hebt. Zeker als de prijs wordt omgeslagen over meerdere personen, kan dit de moeite waard zijn. De chauffeurs beschikken over een officiële vergunning voor dit vervoer en lokale toeristenorganisaties of hotels kunnen inlichtingen verschaffen. Prijzen zijn 350 MR (Maleisische Ringits) per dag, wat neerkomt op f185; als je met zijn vierren bent, kun je dus nog voor geen f50 een hele dag worden gebracht waar je maar wilt. Prijzen per uur bedragen ongeveer 35 MR, (f 18,50). Maleisië heeft
geen verkeersbureau of bureau voor toerisme in Nederland. Het dichtsbijzijnde
is te bereiken in Frankfurt: 00-49-69-283.782. Publicatiedatum = 29 april 2000 |