&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet

Toeristische informatie rolt over het scherm

door Alfred Monterie

door ALFRED MONTERIE

Reizen wordt een fluitje van een cent. Vrijwel alles wat een verblijf in het buitenland moeilijk kan maken, verdwijnt. Dat geldt vooral voor het reizen in Europa.

Paspoortcontroles stellen weinig meer voor. Na de introductie van de Euro is het gedaan met het bestaan van meerdere valuta in Europa. Overal kan straks met hetzelfde geld worden betaald.

Op komst zijn chipkaarten die niet alleen als betaalmiddel dienen, maar ook als ticket van een luchtvaartmaatschappij of kaartje voor de metro van Parijs. Al die functies zijn gemakkelijk aan deze intelligente kaart toe te voegen.

De smart card kan worden gebruikt als spaarmiddel (voor frequent flyer programma's), ter identificatie (paspoort) en voor opslag van persoonlijke gegevens en voorkeuren. Heeft U een speciaal dieet? U haalt de smart card even door de kaartleesapparatuur van de luchtvaartmaatschappij en al uw wensen zijn bekend. Ook valt deze handige kaart te gebruiken voor toegang tot hotelkamers en de zaal waar het ontbijt-buffet klaar staat.

EuroDisney bekijkt momenteel de mogelijkheden al haar bezoekers uit te rusten met een smart card die naast betalingen in het park ook kan worden gebruikt om toegang te verschaffen tot de attracties. Dit kan Disney ook meer inzicht geven in de patronen die bezoekers volgen als ze een dag in het park doorbrengen. Zo is precies te zien wanneer er wordt gegeten, hoe men door het park wandelt en waar de wachttijden te lang zijn. De smart card brengt iedere handeling van de consument in kaart, van minuut tot minuut.

In de nabije toekomst zal je die chipkaart in de reistas kunnen laten zitten. Geavanceerde lees-apparatuur is namelijk in staat vanaf enige afstand de gegevens op de kaart te lezen. Het ticketloos reizen is nabij.

Auto's zullen binnen enkele jaren bol staan van de computers. Die helpen de automobilist zijn weg te vinden. Een transparant scherm op de voorruit toont route-informatie. De mede-passagiers hebben ieder een eigen scherm waarop bijvoorbeeld informatie over het reisdoel wordt getoond.

Via een snelle Internet-verbinding staan de inzittenden van de auto voortdurend in contact met de buitenwereld. Ze kunnen op Internet kijken wat er te doen valt in de plaats van bestemming. Ze bladeren door een culturele agenda, een restaurantgids en een overzicht van sportieve evenementen.

De schermen zijn ook te gebruiken voor het bekijken van films. Kinderen kunnen er spelletjes op spelen. Een voorbeeld van een dergelijk voertuig was afgelopen maand al te zien op de grote computerbeurs Comdex te Las Vegas.

Digitale revolutie in reisbranche

"Nieuwe vormen van communicatie en nieuwe media ontwikkelen zich sneller dan wij ons veelal realiseren. De digitale revolutie is al volop aan de gang", zegt mr. J.A.T. Cornelissen, algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT). Als gevolg van deze revolutie zullen consumenten en ondernemingen anders gaan leven en werken. Cornelissen waarschuwt de sector toerisme en recreatie voor de invloed van deze veranderingen.

Onlangs liet het NBT een onderzoek doen naar de consequenties van de digitale revolutie voor de sector. Na het gebruik van E-mail is het raadplegen van informatiebronnen de populairste toepassing van het Internet. Daarbij hoort 'reizen' tot de meest geliefde onderwerpen, zegt Cornelissen.

Onderzoek in Groot-Brittannië liet zien dat 50 procent van de Engelse Internet-gebruikers het Internet gebruikt bij de planning van hun vakantie. In toenemende mate wordt Internet ook ingeschakeld bij de boeking. Daarbij is overigens voldoende keus: ruim 30.000 reisondernemingen hebben momenteel een 'site' op het Internet. Maandelijks komen daar nog 2000 ondernemingen bij.

Het NBT-onderzoek voorspelt ingrijpende veranderingen bij het reserveren en boeken. De branche zal erg op zijn tellen moeten passen, wil men niet de boot missen. Vanuit de huiskamer kan de consument via zijn PC en straks ook via de TV iedere denkbare vorm van reisinformatie raadplegen. Eventueel gevolgd door het on-line boeken en reserveren van vliegtickets, hotels en attracties.

Consumenten zullen op hun beeldscherm thuis in de huiskamer aanbieders uit Nederland, maar ook bijvoorbeeld uit Duitsland en Amerika aantreffen. En dat is het gevaar voor onze reisbranche: het wordt voor buitenlandse reisorganisaties heel gemakkelijk zich tot het Nederlandse publiek te richten. Je hebt geen bureaus, kantoren of vestigingen nodig om hier zaken te kunnen doen.

Luchtvaartmaatschappijen en hotels kunnen hun diensten rechtstreeks aanbieden. Ook nieuwe intermediairs zoals Microsoft Expedia en Travelocity zullen ook proberen een graantje mee te pikken van de Nederlandse markt. Via Internet bedienen ze 60 à 70 miljoen koopkrachtige consumenten. Dat gebeurt tegen een fractie van de kosten die een dergelijke marktbenadering op traditionele wijze had gekost. Het aantal mensen met een Internet-verbinding groeit nog steeds snel. Dat betekent meer potentiële klanten die on-line informatie inwinnen, reizen reserveren en betalen.

Gevolgen hiervan zijn dat typische tussenschakels als reisbureaus onder druk komen te staan. Consumenten kunnen zelf informatie en prijzen verzamelen, deze met elkaar vergelijken en snel boeken. Juist op Internet is het gemakkelijk te 'zappen'. Je kunt snel verschillende aanbieders vergelijken. Bovendien zullen er ongetwijfeld diensten komen die het hele aanbod alvast op een rijtje zetten en de goedkoopste aanbieder bovenaan zetten.

Gevaar voor de reisbranche is dat bijvoorbeeld tickets, huurauto's en vakantiehuisjes heel gemakkelijk door ondernemingen van buiten de branche kunnen worden verkocht. Deze nieuwkomers missen misschien ervaring in de reiswereld, maar ze weten vaak heel goed hoe het contact met de klant moet worden onderhouden en nieuwe technieken kunnen worden benut. Microsoft Expedia en CNN Interactive Travel hebben bovendien het voordeel van een internationale merknaam.

Flight Planner

Op de nieuwe AND Flight Planner staan de gegevens van liefst 600.000 vluchtnummers. Alle serieuze luchtvaartmaatschappijen die regelmatig lijnvluchten uitvoeren, staan er op.De voorbereiding van zakentrips wordt hiermee heel eenvoudig. De planner zoekt automatisch de dichtstbijzijnde luchthavens bij het gewenste vertrekpunt.

FOTO: AND

Publicatiedatum = 3 januari 1998