zaterdag 6 januari 2001

'Online' met vakantie

 

Reizen boeken via internet zal een enorme vlucht nemen. Amerikaanse ramingen gaan uit van een omzet van 25 miljard dollar in 2003. Vrijwel alle grote reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen bereiden zich voor op de slag om de consument. Die wil online de aanbiedingen van grote touroperators kunnen vergelijken, favoriete hotels zoeken en over bepaalde bestemmingen het fijne te weten komen.

Ook de Nederlandse reiswereld maakt zich op voor de slag om de online-consument. De afgelopen maanden is er al veel verbeterd. De meeste websites boden tot voor kort niet meer dan een soort folder. Soms suggereerden ze de goedkoopste vluchten te kunnen boeken. Maar als eenmaal een reserveringsformulier was ingevuld, bleek de aanbieding niet geldig.

Een goede reissite biedt 'live' beschikbaarheid vanuit een mondiaal reserveringssysteem. Het heeft alleen zin vluchten te tonen als die direct kunnen worden geboekt.

Onlangs opende het Britse online reisbureau eBookers haar Nederlandse site eBookers.nl. De overname van het Eindhovense reisbureau Nova was daar aan vooraf gegaan. eBookers biedt een breed pakket van diensten. Doel is uit te groeien tot Europa's beste reisportaal. eBookers claimt twee miljoen goedkope vluchten naar bestemmingen overal ter wereld met 75 maatschappijen te kunnen bieden. Ook kan je er hotels, huurauto's en reserveren. Het aantal pakketreizen is echter beperkt. Bovendien kunnen deze ook niet real time via internet worden geboekt. Dat gaat wel met vluchten.

We zochten een vlucht van Amsterdam naar Nice op 12 december met terugkeer op 17 december. Prettig is dat eBookers ook vraagt welk dagdeel je voorkeur heeft. Na het invullen van de bestemming en de reisdata rolde een lijst met 9 mogelijkheden over het scherm. De volgende stap is de beschikbaarheid van de vluchten te bepalen. We selecteerden de goedkoopste twee, namelijk Transavia (ƒ379) en Crossair (ƒ420). Uiteindelijk bleek alleen Crossair plaatsen te hebben. Daarna moet de route worden gecontroleerd met het oog op de reistijd. De gekozen vlucht bleek een overstap te hebben in Bazel. De reisduur was vier uur, vrij redelijk dus.

De volgende stap bestaat uit het bevestigen van de prijs. Met luchthavenbelasting bleek die ƒ516 te zijn. Voor de aflevering per TNT de volgende dag werd nog ƒ30 in rekening gebracht. Tot zover ging alles goed. Maar na de verplichte inlogprocedure waarbij een login-naam en wachtwoord werd verkregen, trad er een fout op in het reserveringssysteem. Dan maar een wat duurdere vlucht. Voor ƒ532 boekten we Swissair. Na het invullen van de passagiers- en betalingsgegevens werd de boeking bevestigd.

Via elcheapo.nl checkten we of dit werkelijk goedkoop was. Travelstreet bood Nice aan voor ƒ360, maar met vertrek vanuit Brussel. BM Air en Flightbrokers deden het voor ƒ399 vanaf Schiphol met overstap in Frankfort. Bij Flightbrokers weet je pas na het boeken of de vlucht beschikbaar is. Onzekerheid ontstond na een bezoek aan de homepage. Daar was de algemene mededeling te lezen dat vluchten met een vertrekdatum tussen 8 en 25 december reeds waren volgeboekt.

Toch nog even kijken of de Transavia-vlucht naar Nice misschien wel rechtstreeks bij deze maatschappij te boeken valt. En ja hoor, daar was de vlucht wel beschikbaar. Op Transavia.nl werd hiervoor echter ƒ585 (met tax) gevraagd. Iets duurder dus dan de Swissair, maar wel veel sneller. De reis duurde amper twee uur. HappyTravel.nl bood Nice aan per KLM. Kosten: ƒ1.297. Vanaf december biedt deze startpagina ook 2.500 complete reizen aan.