&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Londens reuzenrad is Hollands hoogstandje
door Jos van Noord
LONDEN - Voor het oog van de wereld draait in hartje Londen het grootste
reuzenrad ooit gebouwd. The London Eye, zoals dit gigantische fietswiel
van wit gemoffeld staal heet, bewijst opnieuw dat Hollanders niet alleen
bruggen en sluizen kunnen bouwen.
Het Millennium Wheel van 65 miljoen gulden is een uniek staaltje Hollandse
constructietechniek, een toeristisch hoogstandje als de Eiffeltoren en
de Empire State Building, maar dan nòg indrukwekkender.
De
gondels van het "Wheel" zijn glazen, air-conditioned capsules, waarin
de toeschouwers van Londen vrij kunnen rondlopen.
Foto: AP
Bijna acht pond, ongeveer 25, kost een half uur durend ritje in
een van de 32 glazen capsules naar een hoogte van 135 meter. Big Ben is
Little Ben geworden, niet alleen gezien vanuit het Wheel aan de Theems,
maar ook als het gaat om 'ere wie ere toekomt'.Nederlandse bouwers komen
er in Londen maar bekaaid af
Het steekt Maarten Jongejan en Peter Koorevaar best een beetje dat de
Britten zich hun reuzenrad in Londen zo helemaal hebben toegeëigend.
"Ze lopen nu overal rond te toeteren dat hùn Millennium Wheel
draait. Komt dat zien! Hùn reuzenrad, het grootste ter wereld.
Natuurlijk: het ís ook hun reuzenrad, een geweldige attractie.
Maar dat wij Hollanders het hebben ontworpen, geconstrueerd en gemonteerd,
dat kunnen ze maar moeilijk over hun lippen krijgen," zegt algemeen-directeur
Jongejan van Hollandia uit Krimpen aan de IJssel. "Ook in hun folders
en andere publicaties komen wij er als bouwers maar zeer bekaaid van af.
We worden ternauwernood genoemd!"
Voor Jongejan en Koorevaar hoeven ze in Londen hun immense Eye,
zoals de Britten het reuzenrad hebben gedoopt, zeker niet naar Hollandia
te vernoemen zoals de Eiffeltoren in Parijs naar z'n maker is genoemd
maar dat er in de golf aan publiciteit nu alleen maar op wordt gehamerd
dat er 1600 ton Brits staal in het 135 meter hoge gevaarte zit, zonder
ook maar eens duidelijk te maken wie dit kunstje van staalbouw hebben
geleverd, dat zit ze bij Hollandia toch wel dwars.
"Zonder ons was dat wiel er nooit gekomen. De expertise om zoiets te
construeren en veilig overeind te zetten, die kennis en ervaring hebben
alleen wij," zegt technisch-directeur Koorevaar van Hollandia als we vanuit
een van de reusachtige gondels ver over Londen uitkijken, wel 36 Theems-bruggen
ver.
Succes
'Fly the Eye!' adverteert British Airways als opdrachtgever-eigenaar
van de nieuwste attractie aan de zuidoever van de Theems in het snel kloppende
hart van de bruisende Britse hoofdstad, en gelet op de enorme belangstelling
vanuit de hele wereld lijkt het al zeker dat de Eye een sensationeel succes
wordt. Net als de Parijse Eiffeltoren en het Vrijheidsbeeld in New York,
die ook karakteristiek zijn voor het stadsbeeld en beroemd om het magnifieke
uitzicht dat zij bieden.
Bij
vallende duisternis biedt het Londense Eye, zoals het Millennium
Wheel officieel heet, een magnifiek uitzicht over de Britse 'lichtjesstad'.
Foto:
EPA
"Dat de Britten nu net doen alsof het Millennium Wheel een staaltje van
Britse bouwkunst is, ach, we liggen er niet van wakker, hoor," lacht Maarten
Jongejan, wiens relatief kleine staalconstructiebedrijf in Krimpen aan
de IJssel gespecialiseerd is in beweegbare bruggen en sluizen. "British
Airways was tijdens de hele bouwfase een voorbeeldige klant. Ze begrepen
van meet af aan dat wij een betrouwbaar huzarenstukje leverden en dat
wij in onze prestatie ook tot het uiterste gaan. Wij hebben al weer verscheidene
nieuwe, spectaculaire opdrachten in de knip. Zo gaan we eerdaags in Londen
een 200 meter hoge kantoortoren bouwen in Canary Wharf. In de wereld van
de staalbouw kennen ze ons wel. Niet alleen als bouwers, maar ook als
meedenkers en monteurs."
Trots
Dat neemt niet weg dat Hollandia reuze trots is op het Londense reuzenrad.
Jongejan: "Op het werk heb ik gezegd: Michiel de Ruyter is niet verder
gekomen dan Chatham, maar wij zijn samen met Smit Tak doorgedrongen tot
hartje Londen! Bij de Big Ben voor de deur. Ik ben zo trots omdat ik mij
realiseer wat mijn mensen hier gepresteerd hebben," zegt de Hollandia-directeur.
"In zéér korte tijd hebben wij hier een unieke prestatie
geleverd."
Het Millennium Wheel, van waaruit je kunt neerkijken op de Big Ben, staat
pal naast Westminster Bridge, hangt eigenlijk óver de Theems,
aan twee gigantische stalen palen, die zwaar verankerd in de Jubilee Gardens
tussen het hoofdkantoor van Shell en het voormalige office van de Greater
London Council met een aantal ultra-dikke kabels de van gietstaal vervaardigde
as en naaf van het immense fietswiel overeind houden - een nog niet eerder
vertoonde constructie.
De Eurostar, de moderne sneltrein die via de tunnel onder het
Kanaal het vasteland van Europa verbindt met hartje Londen, stopt er in
Waterloo Station praktisch voor de deur, op een loopafstand van nog geen
drie minuten.
Eigenlijk zou de Japanse staalgigant Mitsubishi het reuzenrad gaan bouwen.
Hollandia had wel een voorstel ingediend, maar de Japanners kwamen met
een veel voordeliger alternatief en zij kregen de opdracht om het wiel
in tweeëneenhalf jaar tijd te bouwen. Al binnen een jaar bleek dat
ze zich in Tokio fiks hadden verrekend, er kwam een aanmerkelijk kleiner
wiel als ontwerp, met open gondels aan stalen pinnen. De Britse architect
was ongelukkig en na een botsing in het overleg haakten de Japanners af.
Bedenktijd
"Half september 1998 kreeg ik een telefoontje van British Airways en
z'n partners: of ik ze op het vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam even
kon ontmoeten," verhaalt Hollandia-directeur Jongejan. "Begonnen ze weer
over dat reuzenrad! Ik dacht nog: hoe kom ik van die lui af? Ik vroeg
veertien dagen bedenktijd en daarna nog eens vier weken om een nieuw ontwerp
te kunnen maken, want ik had geen zin om door te gaan met het Mitsubishi-wiel."
Hollandia-directeuren
Jongeneel (r) en Koorevaar bij hun Londense reuzenrad: "We zijn er reuze
trots op. Bouwkundig is het een hoogstandje."
EIGEN
FOTO
"Op 15 oktober zou ik beslissen, maar op 13 oktober stuurde British Airways
al een bericht naar de Engelse kranten: Hollandia gaat het Millennium
Wheel maken. Ik belde prompt de directeur van British Airways: Sir,
nú maakt u een foutje! Daarna heb ik deze man nog herhaaldelijk
gesproken en eigenlijk kreeg Hollandia een vrijbrief, ook al werd het
project bijna twee keer zo duur als was voorzien. Van meet af aan was
er een prima vertrouwensrelatie. Die directeur geen kleine jongen, want
toevallig is British Airways de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld
wilde hoe dan ook dat het Millennium Wheel er kwam. Hij zei mij letterlijk:
Jij moet zorgen dat het Wheel in 2000 draait! Toen zijn we snel aan de
slag gegaan," glundert Jongejan als we vanuit een dichte, glazen gondel
- één van de 32 air-conditioned, elk tien ton zware capsules
van het reuzenrad - op het dak van de 95 meter hoge Shell-kantoorpaal
neerkijken en een briljant uitzicht hebben over de parlementsgebouwen,
Buckingham Palace, Hyde Park en Marble Arch, Covent Garden, Oxford Street,
Regent Street, Trafalgar Square en Piccadilly Circus.
Met stijgende verbazing zien we Londen als in vogelvlucht.
Wind
Stabiliteit, vermoeiing in het staal, kabelgedrag in de wind en het comfort
in de gondels waren tijdens de bouw van het Millennium Wheel de grote
zorgen van de Hollandia-ingenieurs. "Het publiek ziet het reuzenrad als
een langzaam ronddraaiend fietswiel, maar eigenlijk is het een machine.
Op elk gewenst moment kunnen wij via de computer in Krimpen aan de IJssel
de spanning op de kabels aflezen. Vooral tijdens de montage, toen het
wiel liggend op drijvers in de Theems in elkaar werd gezet, en dan met
name tijdens het overeind tillen van de 320 ton zware constructie door
de kranen van Mammoet en Smit Tak zijn er gigantische krachten gezet op
de kabels. Die mega-krachten tijdens de montage waren maatgevend, niet
de spanning op de kabels tijdens het verticaal functioneren van het wiel,"
vertelt technisch-directeur Koorevaar.
"Onze grootste zorg was: hoe houden we eventuele vervorming van het wiel
tijdens de bouw in de gaten. Stel dat er een slag in het wiel zou komen!
We gingen ervan uit dat er een afwijking mocht zijn van 25 centimeter,
op het hele wiel van 135 meter. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een
afwijking van zes centimeter."
Betrouwbaarheid en veiligheid van de constructie hebben steeds voorop
gestaan, zo beklemtonen de Hollandia-kopstukken als ze in Londen net onze
vice-premier Jorritsma hebben 'rondgedraaid'. Het Krimpense bedrijf bouwde
onder meer ook de Waterweg-kering.
Verankerd
Algemeen-directeur Jongejan: "Het wiel staat als een huis. Je moet er
niet aan denken dat het reuzenrad zou gaan zwaaien of zwieberen. Dat kan
dus onmogelijk, zelfs niet bij de zwaarste storm. Het hele gevaarte kan
bovendien verankerd worden. Stel dat de hydraulische aandrijving het begeeft,
om wat voor reden dan ook, dan kunnen de passagiers uit de gondels worden
geëvacueerd langs speciale noodkabels. Er is altijd een reddingsteam
aanwezig."
Dat het reuzenrad pas een maand na het begin van het nieuwe millennium
ging draaien, had volgens de Hollandia-directie meer te maken met een
klein veiligheidsprobleem met de aandrijving van de ronddraaiende gondels,
van Frans fabrikaat, dan met een vertragende kabelbreuk tijdens het overeind
zetten van het Wheel.
Maarten Jongejan: "Onze opdrachtgevers wilden veiligheidsgaranties van
meer dan driehonderd procent. Achteraf gezien hebben wij daar eigenlijk
de meeste energie in gestoken. Alles is berekend volgens vaste computer-verificatiesystemen
van staalvermoeiing, stabiliteit, invloeden van wind en zo meer. Maar
wij hebben tijdens deze controles ook nog een parallel-onderzoek laten
uitvoeren door nog weer een ander computersysteem en wij hebben op elk
onderdeel een commissie van kritische deskundigen losgelaten.
Alles is driedubbel getoetst en geverifieerd. Je maakt je altijd zorgen
over onvoorziene dingen, zeker in zo'n korte bouwtijd en bij zo'n unieke
constructie volgens een geheel nieuw concept. Maar door alle testen, proeven,
controles en her-controles kon ik rustig slapen. Ik weet wat er allemaal
gebeurd is voordat wij durfden te zeggen: deze constructie is betrouwbaar."
Terreur
Zelfs met terreurpogingen is rekening gehouden. "In Londen zijn
ze met het probleem van Noord-Ierland nog lang niet klaar en je moet er
dus op bedacht zijn dat er nog wel eens een gek kan opstaan die het reuzenrad
wil gebruiken voor een demonstratie of voor terreur," zegt Koorevaar.
"Het wiel is super-beveiligd. Alles wordt door een team van veiligheidsmensen
en ook met videocamera's in de gaten gehouden. Op instructie van de centrale
computer drijven rubberbanden het wiel aan. Het wiel draait permanent,
twintig centimeter per seconde en een hele ronde duurt dus een halfuur.
Maar stel dat een scherpschutter vanaf de overkant van de Theems zo'n
rubberband lek schiet...? We hebben dus massieve rubberbanden toegepast."
Jongejan en Koorevaar raken er niet over uitgepraat. "Voor mij is het
een jongensdroom. Wij hebben het grootste reuzenrad ter wereld gebouwd.
Dat staat! En draait! Een hoogstandje van Nederlandse staalbouw aan de
oever van de Theems, midden in de wereldstad Londen," zegt Jongejan. "Heel
de wereld komt ernaar kijken. We zijn er ontzettend trots op. Mag dat?"
REISWIJZER
Het Millennium
Wheel in Londen is open in de zomer (1 april t/m 31 oktober) van 09.00
tot 22.00 uur, 's winters (1 november t/m 31 maart) van 10.00 tot 18.00
uur. Voor rolstoelers zijn alle faciliteiten aanwezig.
Boekingen voor
een rondje in het Millennium Wheel, per telefoon: 0044 870 5000 600. Website:
www.ba-londoneye.com
Publicatiedatum = 04 maart 2000
|