Frisse lucht
in vliegtuig?
door Nico Terpstra, arts
Bent u ook zo vaak na een vliegreis verkouden of grieperig? Meestal luidt
de verklaring dat de lucht in het vliegtuig zo droog is, dat de uitgedroogde
slijmvliezen minder weerstand tegen allerlei ziekteverwekkers kunnen opbrengen.
Er is echter ook een meer duistere reden waarom de luchtwegen lijden onder
vliegreizen. Door geld te willen uitsparen brengen luchtvaartmaatschappijen
hun reizigers soms in de medische problemen.
De oorzaak daarvoor ligt in de gewoonte om uitgeademde lucht van passagiers
in het vliegtuig te recyclen. Dat is namelijk veel goedkoper dan een brandstof
verslindende airconditioning aan te zetten. De meest frisse lucht komt voorin
binnen (bij de eerste-klaspassagiers), maar aan het eind van het gangpad
krijg je soms drie keer zo weinig zuurstof binnen. Pas als de passagiers
gaan klagen, wordt een extra airconditioning aangezet, een reden om bij
onwel gevoelen meteen de stewardess in te seinen. Je moet dan binnen een
kwartier de airconditioning harder horen blazen.
Het probleem van keelpijn, verkoudheid en griep na een vliegreis kan dus
een stuk minder worden als je op tijd aan de bel trekt. In het ernstigste
geval kunnen ook veel gevaarlijker ziektes door de gerecyclede lucht worden
overgebracht: zo liep in 1996 een vrouw tijdens een vlucht van Chicago naar
Hawaii tbc op via het luchtverversingssysteem: dit besmettingsgevaar is
de reden dat luchtvaartmaatschappijen nu geen mensen met open tbc meer moeten
vervoeren.
Om van de problemen af te zijn moeten luchtvaartmaatschappijen overwegen
om uitsluitend verse lucht door het vliegtuig te pompen en zo mogelijk daarbij
de vochtigheidsgraad wat omhoog te brengen. Dat zou vele tienduizenden luchtweginfecties
per jaar kunnen schelen lijkt me toch wel de moeite waard...
Publicatiedatum = 18 juli 1998
|