Kinderzitjes

door Nico Terpstra, arts

AMSTERDAM
Onlangs besteden het gezaghebbende Engelse medische tijdschrift The British Medical Journal weer eens aandacht aan het gevaar dat jonge kinderen in auto's lopen. Het blad opent zijn betoog met de constatering dat automobielen niet zijn ontworpen met kinderen in gedachten. De veiligheid van een jong kind staat of valt met de extra aan te schaffen hulpstukken zoals kinderzitjes.

Recente ontwikkeling om auto's van een tweede airbag te voorzien, heeft verregaande negatieve gevolgen voor de veiligheid van jonge kinderen die op de stoel naast de bestuurder geplaatst zijn. Recentelijk komen steeds meer griezelverhalen boven over kinderen die zwaargewond raakten of zelfs de dood vonden in zitjes die naast de bestuurder geplaatst waren met de rug naar voren.

Wanneer bij een botsing een airbag in de rug van het zitje knalt, loopt het jonge kind veel ernstiger risico's dan zonder airbag. Het is dan ook te allen tijde beter dat een kind in een kinderzitje achterin wordt gezet, het liefst achter de bestuurder. Met een tweede airbag in de auto is dat zelfs een absolute vereiste.

Totdat een kind negen kilo (of bij zeer lichte kinderen totdat het kind een jaar is), moet het achterin de auto gezet worden met het gezicht richting achterruit. Daarna mag hij naar voren kijken, maar nog steeds op de achterbank.

Airbags, zo betoogt het BMJ, hebben de veiligheid in de auto voor volwassenen sterk verbeterd, en het langdurig tegenhouden ervan uit het oogpunt van concurrentie o.a. door de vroegere Amerikaanse presidenten Nixon en Reagan heeft veel levens van volwassenen gekost. Het Britse medische tijdschrift kijkt echter niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst.

Zo is de komst van een slimme airbag te verwachten, die automatische uitgeschakeld wordt zodra een kind in een kinderzitje in de desbetreffende stoel wordt geplaatst. Voorlopig is dit toekomstmuziek, dus wanneer u met een jong kind in een auto op reis gaat, is de achterbank de voorkeursplaats voor het kinderzitje. Ik sluit me van harte aan bij de oproep van de Engelsen om auto's veiliger te bouwen voor kinderen, zodat ingebouwde kinderzitjes optimaal geplaatst en beschermd zijn en niet alleen maar afhankelijk van de bemoeienissen van de ouders.

Publicatiedatum = 8 maart 1997

terug Gezond op Reis intro