&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet
Slingerende waterweg van
Le Havre naar Marseille
Dit oude sluisje bij Briare is niet meer in gebruik.

door NELLY DUIJNDAM

Iedere zomer trekken er weer schepen vanuit Engeland via Frankrijk naar de Middellandse Zee. De kortste en belangrijkste waterweg, binnendoor van Le Havre naar Marseille, loopt via de Seine, de Saône en de Rhône. In totaal een afstand van 1237 km waarin 189 sluizen.

De Seine wordt met de Saône verbonden door de 'kanalen van het centrum'. Deze waterweg bestaat uit vier kanalen; het Canal du Loing (1) en het Canal de Briare (2) verbinden de Seine met de Loire. Het Canal Latéral à Loire (3) loopt langs de Loire en het Canal du Centre (4) verbindt de Loire met de Saône.

Het Canal du Loing begint bij St. Mammès aan de Seine en loopt vier km ten noorden van Montargis over in het Canal de Briare. Het water voor het Canal du Loing komt van de rivier de Loing, deze ontspringt bij Ratitilly en stroomt vanaf Rogny langs het kanaal om bij St. Mammès in de Seine uit te monden. De rivier slingert naast het kanaal soms wat lager, dan weer op gelijk niveau, dan weer links, dan weer rechts. De omgeving is heel landelijk: prachtig begroeide oevers met statige oude bomen en romantisch kleine dorpjes.

De omgeving van het Canal du Loing is zeer landelijk.

 

Het kanaal du Loing is 49,5 km lang en heeft 19 sluizen met een verval van 1,5 tot 3 m. Er zijn zes aanlegplaatsen, waarvan één met elektriciteit (bij Nemours); de andere met water of alleen een paar bolders. In het schilderachtige Moret-sur-Loing vlak bij de Seine slingert de rivier de Loing zich via vele aftakkingen door het stadje.

Bij de aftakking van het oude Canal d'Orleans, vier km ten noorden van Montargis, begint het Canal de Briare. Het is 54 km lang en heeft 32 sluizen. Het kanaal voert over een bergtop en vervolgens weer omlaag naar het Aquaduct van Briare, dat over de Loire gebouwd is.

Aquaduct

Dertig km verder ligt Rogny, beroemd om z'n oude sluizentrap met zeven aaneengesloten sluizen. De uit 1642 daterende trap is in 1880 vervangen door zes grotere sluizen. De oude ligt nog naast het huidige kanaal, dat eindigt bij het Aquaduct van Briare. Met een lengte van 662 m is dit het langste aquaduct ter wereld. Het ligt acht m boven de grillige Loire.

Vóór 1890 kwam het Canal de Briare uit in de Loire, deze gevaarlijke rivier moest toen overgestoken worden om bij Châtillon sur Loire in het Canal Latéral à Loire te komen. Een deel van dit oude kanaal, met de veel kleinere sluizen, is nog intact en wordt gebruikt door rondvaartboten en jachten die in de jachthaven willen liggen. Schepen met een diepgang van meer dan 1.20 m kunnen gebruik maken van de haven vlak voor het Aqauduct. Van St. Mammès tot Briare is het ongeveer 24 uur varen, bij een snelheid van 6 km per uur.

Na het Aquaduct volgt het Canal Latéral à la Loire de loop van de Loire, die door het snelstromende water en de vele verraderlijke draaikolken en zandbanken niet bevaarbaar is. Het kanaal ligt in de weidse Loirevallei en op sommige plaatsen komen de rivier en het kanaal heel dicht bij elkaar. Er zijn een aantal vertakkingen naar St. Thibault, vlak bij Sancerre, een belangrijke wijnstreek; naar Nevers, de stad met de vele klokkentorens, en naar Decize, gebouwd op een eiland in de Loire. Via het Canal du Nivernais kan van hieruit weer naar het noorden gevaren worden, naar Auxerre en de Yonne.

Bij de sluizen is altijd wel bekijks en zijn er mensen die een handje helpen, zoals hier bij de draaisluis op het Canal du Centre.

 

Het Canal Latéral à Loire loopt van Briare tot Digoin, is 196 km lang en heeft slechts 36 sluizen. Ze worden van 1 april tot 30 september bediend van 06.30 tot 19.30 uur, tussen de middag is er geen pauze.

Om de rivier de Allier over te steken ligt er zeven km ten noorden van Nevers het viaduct van Guettin, 330 m lang. Het kanaal eindigt in Digoin, na eerst weer de Loire overgestoken te zijn via het aquaduct van Digoin. Het Canal de Roanne à Digoin takt zich hier af en loopt nog 55 km langs de Loire om in Roanne te eindigen.

Het Canal Latéral à Loire is een zeer aangenaam kanaal om te varen. Weinig scheepvaartverkeer, slechts wat verhuurboten, niet te veel sluizen, een prachtige, wisselende omgeving, leuke stadjes om te bezoeken en ruim voldoende ligplaatsen met vaak alle faciliteiten. De maximumsnelheid is 6 km per uur, met deze snelheid is het ongeveer 38 uur varen.

Na Digoin volgt het Canal du Centre dat de Loire met de Saône verbindt. Dit kanaal is 112 km lang en telt 61 sluizen. Tot Montchanin worden ze met de hand bediend en gaat het via 26 sluizen 66,5 m omhoog. Daarna zijn er 35 automatische sluizen, die 120 m naar de Saône zakken.

Mogelijkheden

De laatste sluis in Chalon sur Saône brengt met een verval van 10 m het kanaal op het niveau van de Saône. Naar het zuiden toe komt de Saône uit in de Rhône, naar het noorden toe zijn er meer mogelijkheden: het Canal du Bourgogne richting Parijs; het Canal du Rhône au Rhin richting Zwitserland en Duitsland; het Canal de la Marne à la Saône richting Reims en tot slot het Canal de l'Est naar de Moezel en de Maas. Aantal vaaruren: 25.

Gebruikte kaart voor de vier kanalen van het centrum: Navicarte nummer 6 Voies navigables des Caneaux du Centre.

EIGEN FOTO'S

Publicatiedatum = 17 juni 2000