&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
KINDERPRET IN DE KASTEELTUIN
Het Schloss Dankern met zwembad en speeltuin.

door HARRY MULLER

LATHEN - Het Eemsland, een gebied enkele kilometers over de grens met de provincies Drenthe en Groningen, was vroeger een van de armste gebieden van Duitsland. Net als in ons grensgebied werd daar het veen afgegraven en verwerkt tot turf. De mensen sliepen er vaak in plaggenhutten.

Een dagje Eemsland

Vooral de laatste tientallen jaren heeft de Duitse overheid veel geld gepompt in het Eemsland om zo de economie op een hoger peil te brengen. Bij een werf in Papenburg worden nu bijvoorbeeld de grootste cruiseschepen ter wereld gebouwd en in Lathen verrees een testbaan voor de magneettrein, die een snelheid kan halen van 450 kilometer per uur. Nu is het Eemsland een streek, die ook toeristisch gezien de moeite waard is.

In het dorpje Lathen even ten noorden van Meppen wordt al dertig jaar geëxperimenteerd met de Transrapid, een magneettrein die over een betonnen baan zweeft. Tot nu toe is er 2,5 miljard aan Duitse marken aan ontwikkelingskosten in gestopt, maar de trein werd nooit verkocht. Er was belangstelling voor zo'n trein tussen Los Angeles en het gokparadijs Las Vegas en tot vorig jaar had men het plan om deze snelle en comfortabele trein tussen Hamburg en Berlijn te laten rijden. Uiteindelijk verdween ook dat ontwerp in de prullenbak en daarom heeft de Duitse overheid de subsidiekraan nu dicht gedraaid. De Duitse spoorwegen en de luchtvaartmaatschappij Lufthansa financieren nu het project, maar hoe lang is nog steeds een vraag.

Van de Transrapid is inmiddels een toeristische attractie gemaakt. Bussen rijden af en aan om dagjesmensen met deze 'trein van de toekomst' kennis te laten maken. Een rit kost ruim veertig gulden en daarvoor zit je ongeveer tien minuten in de trein. De betonnen testbaan met bochten ligt ruim vier meter boven het landschap en is 31,5 kilometer lang. Vanuit de trein heb je een schitterend uitzicht over de bossen en landerijen in dit gebied. Omdat deze enkele millimeters boven de baan zweeft, is de rit uiterst comfortabel. Tijdens de ritten voor toeristen wordt niet op topsnelheid gereden, maar wij zien deze toch oplopen tot 362 kilometer en dat is snel genoeg. Hoe lang de Transrapid nog blijft rijden, is niet bekend.

De Transrapid is een toeristische attractie geworden.

 

Het restaurant bij het station is daarom in een tent ondergebracht en een boer heeft van een stuk land een parkeerplaats gemaakt. Langs de testbaan kun je op verschillende plaatsen de trein voorbij zien komen en dat is een fantastisch gezicht. Misschien gaat de Transrapid in de toekomst nog eens rijden tussen Amsterdam en Groningen. Het traject zou dan via de Flevopolder en de Noordoostpolder lopen.

Jachtslot

Van Lathen is het niet ver naar weer zo'n klein dorp in het Eemsland: Sögel. Daar is het Schloss Clemenswerth, eens het jachtslot van keurvorst Clemens August van Keulen. Rondom het ronde kasteeltje zijn acht huizen, waar destijds de gasten tijdens de jacht werden ondergebracht. Ze moesten hun bedienden en zelfs het eigen meubilair meenemen. Enkele huizen hebben de namen Münster, Paderborn, Hildesheim en Osnabrück gekregen, omdat Clemens ook daar de macht in handen had.

Het barokke kasteel uit de 18e eeuw heeft een vrijstaande kapel, waar nog regelmatig Heilige Missen worden opgedragen. Aan de kapel is een klein klooster gebouwd, waar nu nog twee Capucijner monniken wonen. Het zijn de 75-jarige Franz en Hermann Joseph (46). Mooi is dat je vanuit het kasteel de panden er omheen niet kunt zien. Door de ramen kijk je alleen maar uit op acht prachtige lanen, die naar het kasteel leiden. De meeste bomen rond Clemenswerth zijn al meer dan een eeuw oud en sommige exemplaren werden tijdens de bouw van het kasteel geplant. In de Schlosskeller serveert men onze maatjesharing, maar dan met bonen en aardappelen. Een wat vreemde combinatie...

Naast de kerk in Sögel is een vakwerkhuis, dat nu als restaurant is ingericht. De open haard is voorzien van Bijbelse tegeltableaus uit de 17e eeuw met opschriften in onze taal: de geboorte, de kruisiging en de opstanding. Eigenaar Willy Deiss serveert vooral regionale gerechten als boekweitpannenkoeken en lamsvlees.

Wat noordelijker is het dorp Papenburg, waar vroeger maar liefst 23 scheepswerven waren. Daarvan is er nog maar één over: de Meijer werf. In een hal met een lengte van 375 meter, een breedte van 101 meter en 60 meter hoog wordt op het ogenblik de 'Radiance of the Seas' gebouwd, een cruiseschip voor 3500 passagiers en 1700 bemanningsleden en 700 miljoen Duitse marken kost. De orderportefeuille van de werf is nu al tot het jaar 2006 gevuld en elke zeven maanden zal zo'n kolos via de Eems naar de Noordzee gebracht worden. In de Groningse Eemshaven wordt het dan verder opgetuigd en daar komt ook de bemanning aan boord. Op het schip zal het helikopterdek ook gebruikt worden voor bezoekers die in volle zee naar een apart casino op het schip willen, maar dan wel met tenminste 10.000 dollars aan fiches komen spelen.

Er is inmiddels een begin gemaakt met de bouw van een nog grotere scheepshal. In de Eems wordt een stuw gemaakt, waarmee bij een tewaterlating de waterstand tijdelijk kan worden verhoogd.

Nu is de diepte van de rivier 7,5 meter, terwijl de cruiseschepen een diepte van 7,3 meter nodig hebben. De werf is de grootste toeristische attractie van Papenburg. Jaarlijks komen er 15.000 bezoekers een kijkje nemen. Zo'n bezoek aan de werf kan alleen via de VVV geregeld worden. Het dorp is net als onze veenkolonies erg lang. Papenburg ligt langs een kanaal met een lengte van 18 kilometer. In het centrum liggen verschillende oude schepen, zoals de Frederike bij het gemeentehuis. Ook is er een oude scheepswerf van vroeger en een turfschip te zien. Men heeft verder twee scheepvaartmusea.

Overleg

In het jaar 1970 begon baron Manfred von Landsberg-Velen rond zijn kasteel Dankern in Haren met de aanleg van een vrijetijdspark. Hij deed dat in overleg met het ponypark in Slagharen en na korte tijd verrezen op zijn landgoed de eerste vakantiehuisjes. Inmiddels zijn er ongeveer 700 in de verhuur en wordt de kasteelheer geassisteerd door zijn zoon Friedhelm.

Baron Friedhelm: 'Ons park is vooral voor gezinnen met kinderen.'

 

Waar eens de tuin van het kasteel was, is nu een zwembad en een speeltuin. Rijden met een pony is ook mogelijk en de overdekte speelhal met draaimolens, een ballenbad, glijbanen en luchtkussens is bij slecht weer natuurlijk een uitkomst. Het park is vooral bedoeld voor gezinnen met kinderen. Nieuw is een overdekt bad, een kartingbaan, een vliegveld voor ultra light vliegtuigjes en een bioscoop. Jaarlijks telt men ongeveer 62.000 overnachtingen en 180.000 dagbezoekers, die slechts een tientje entree hoeven te betalen. Een groot meer met stranden en een automatische installatie voor waterskiërs, behoort nog steeds tot de toppers.

De adellijke familie woont in het kasteel, maar organiseert daar regelmatig rondleidingen voor de mensen die op hun landgoed te gast zijn.


REISWIJZER

De VVV van het Eemsland heeft een speciaal arrangement van drie dagen samengesteld, waarin een bezoek aan de werf in Papenburg, een rit met de Tansrapid, een bezichtiging van het slot Clemenswerth en een bezoek aan het veenmuseum in Geeste-Gross Hesepe zijn opgenomen. Verder zijn in het arrangement twee overnachtingen met ontbijt in een middenklasse hotel inbegrepen. De kosten zijn 190 DM per persoon. Inlichtingen : Emsland Touristik, Ordeniederung 1, D- 49716 Meppen, telefoon 0049 5931 44335 of via internet www.emsland-touristik.de.


FOTO'S: JOOP FENSTRA

Publicatiedatum = 01 juli 2000