&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet

Likkebaardend naar Hannover

EXPO 2000 opent deuren
Cabines van de kabelbaan glijden langs het Nederlands paviljoen.

door HARRY MULLER

HANNOVER - Duitsland heeft dit jaar een toeristische trekpleister van de eerste orde nu enkele dagen geleden in Hannover de wereldtentoonstelling EXPO 2000 is geopend. De laatste weken is er dag en nacht gewerkt om dit statusproject van bijna tweehonderd landen op tijd klaar te krijgen. Wegenbouwers, schilders, stratenmakers, elektriciens, timmerlieden, metselaars en bulldozer chauffeurs zijn keihard in de weer geweest om er iets moois van te maken.

"Helemaal klaar zijn we nog niet. De komende weken zijn nodig om de puntjes op de i te zetten, maar het publiek merkt daar weinig van", zegt Paul Voogt van het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam, die als deskundige heeft meegewerkt aan de inrichting van het Themapark met aandacht voor zaken als voeding, gezondheid, energie, milieu en landschap. Hij zorgde voor de opzet van de tentoonstelling 'Basic Needs', de basisbehoeften van de mens.

Indrukwekkend is de manier waarop het leven van de mens van geboorte tot aan de dood in beeld wordt gebracht. Talrijke foto's van Chinese echtparen die maar één kind op de wereld mochten zetten om zo de overbevolking tegen te gaan. Doodskisten uit Ghana, waar de mensen begraven willen worden in dingen waar ze tijdens het leven het meest van hielden.

Één-kindgezinnen in China om zo
de overbevolking tegen te gaan.
Een doodskist uit Ghana in de
vorm van een bierfles.

Zo is er een kolossale bierfles te zien. Als je die openklapt, komt er een keurig gewatteerde ruimte tevoorschijn waar plaats is voor een stoffelijk overschot. Een verpleegster wilde graag begraven worden in een injectiespuit en weer een ander in een vliegtuigje. Tal van kunstenaars werden uitgenodigd om mee te helpen bij de inrichting van de expositie. Een Mexicaan legt de laatste hand aan een levensboom van klei, waarbij in miniatuur het leven van de mens op de verschillende bladeren wordt uitgebeeld.

Deze Mexicaanse kunstenaar legt de
laatste hand aan een levensboom.

 

 

 

Paul Voogt heeft uit Amerika de marionettengroep 'Bread and Puppets' laten komen, die poppen maakt van waardeloos materiaal.

Voeding

Even later zijn we aangeland bij het thema voeding, waar aandacht is voor het eten van sprinkhanen in Mauretanië. De tegenstellingen zijn groot, want even verderop demonstreren koks uit de hele wereld hun vakmanschap. De Spaanse kunstenaar Miralda heeft een kolossale wand bedekt met etensborden, die allemaal verschillend zijn. Op elk bord is de naam van een stad geschilderd, een plattegrond en daaromheen zijn enkele recepten van lokale specialiteiten geschreven.

Nog voor de eerste bezoeker naar de EXPO 2000 kwam, kampte de organisatie al met een tekort van 500 miljoen gulden, dat ten laste komt van de Duitse overheid. De belastingbetalers daar klaagden overigens al een hele tijd over de hoeveelheid geld die in de wereldtentoonstelling werd gestoken.

Als op 31 oktober de EXPO gesloten wordt, houdt een stad als Hannover er toch een paar leuke dingen aan over. Zo werd het centraal station helemaal vernieuwd, werd er een nieuw station gebouwd in Hannover-Laatzen bij de ingang van de EXPO, werd het vliegveld uitgebreid en werden tal van toegangswegen naar de stad verbreed.

Bij de deelname van Nederland aan de wereldtentoonstelling in het Spaanse Sevilla (1992) werd vrijwel het hele paviljoen gesponsord door het bedrijfsleven. Nu heeft men ongeveer 60 miljoen gulden uit de staatskas ontvangen en voor dat geld is iets neergezet dat nu al een van de mooiste landenpresentaties van EXPO 2000 wordt genoemd. De kosten lijken hoog, maar vallen misschien mee als we beseffen dat elke dag voor hetzelfde bedrag aan agrarische producten naar Duitsland wordt geëxporteerd. Een goede presentatie was dus op z'n plaats. Bezoekers aan het Nederlandse paviljoen worden met een lift naar de bovenste verdieping gebracht en komen dan terecht bij een eiland met water en windmolens eromheen. De binnenkant van het eiland is door een kunstenaar ingericht en wordt gebruikt als een exclusieve ontvangstruimte. Het dak bestaat uit lichtjes die tegen aluminium vormen reflecteren en de bodem lijkt op een ijsvloer.

Ruimtegebrek

Op de verschillende verdiepingen laat men een aantal landschappen zien en wordt ook met korte films in een theater duidelijk gemaakt dat Nederland als klein land met een ruimtegebrek kampt. De drie miljoen Duitsers die hier met vakantie komen en kennis maken met Zeeland, Brabant, de Waddeneilanden of de Veluwe, krijgen eigenlijk een verkeerd beeld van ons land. Mooi is het bos op de derde etage met echte bomen met wortels. Men fluistert al dat een vinkenechtpaar daar een nest gebouwd heeft. Een bos vinden we ook terug in het paviljoen van Finland. Aan de buitenkant lijkt dat een enorme kist, maar eenmaal binnen kun je tussen de berkenbomen wandelen.

De EXPO 2000 is gehuisvest op het terrein van de beurs in Hannover, maar de oppervlakte is nu twee keer zo groot geworden. Het is de grootste wereldtentoonstelling die ooit gehouden is en de totale oppervlakte van het terrein is 1,7 miljoen vierkante meter. Het betekent dat er grote afstanden te voet afgelegd moeten worden om van het ene naar het andere paviljoen te gaan. Op het terrein is weliswaar een kabelbaan, maar om alles in slechts één dag te bekijken, is onmogelijk. Wil je alle paviljoens bekijken, dan is een maand tijd nog niet genoeg. Op de EXPO zijn ook golfkarretjes en gemotoriseerde steps te huur.

Bij de nieuwe ICE-trein kun je over het hoofd van de
machinist heen over de rails kijken.

De Nederlandse Spoorwegen zet ter gelegenheid van EXPO 2000 voor het eerst de gloednieuwe ICE-trein in, die tot en met de sluiting op 31 oktober dagelijks naar Hannover rijdt. Deze hogesnelheidstrein kan maximaal 400 passagiers vervoeren en 360 kilometer per uur rijden. Omdat het spoorwegnet naar Hannover nog niet op deze snelheid is berekend, kan op enkele stukken maximaal 200 kilometer per uur worden gereden.

Deze uiterst comfortabele trein heeft in de eerste klas videoschermen als in een vliegtuig. Voor in de trein is het mogelijk over het hoofd van de machinist heen over de rails te kijken. In de trein is een restaurant, maar ook een bistro voor snacks. De ICE vertrekt 's morgens vroeg uit Amsterdam en rijdt 's avonds weer terug. Wordt gelijktijdig een toegangskaart voor de EXPO (ƒ79 per dag) gekocht, dan krijgt men op de treinreis een tientje korting. De touroperators Arke en Holland International verzorgen dagtrips en meerdaagse arrangementen naar de wereldtentoonstelling. Daarbij is het zelfs mogelijk bij particulieren te overnachten.

INLICHTINGEN over de ICE trein bij NS Internationaal op de grotere stations of via telefoon 0900-1500. Voor arrangementen kunt u terecht bij de reisbureaus. Meer informatie over EXPO 2000 wordt verstrekt door het Duits Verkeersbureau in Amsterdam, telefoon 020-6978066 en via het internet:
www.expo2000.de

FOTO'S JOOP FENSTRA

Publicatiedatum = 03 juni 2000