Donau-cruise van pure klasse, want....

Alleen het beste is goed genoeg
op de m.s. Mozart

PASSAU - Net als op alle luxe cruiseschepen is Engels de voertaal op het m.s. Mozart. Althans, het is het spraakje dat de Amerikanen er van hebben gemaakt. Het schijnt wel uit hetzelfde boek te komen, maar je houdt je twijfels. De bemanning van de Mozart is er aan gewend. Niet zelden wordt het hele schip door een gezelschap uit de Verenigde Staten afgehuurd. Daar is niks vreemds aan.

L De Mozart in haar element, de Donau

Een kleine bijzonderheid is in dit geval toch wel dat de Mozart niet in het Caribisch gebied of andere tropische wateren haar baantjes trekt. Ze speelt voornamelijk thuiswedstrijden op de Donau, vaart doorgaans in een week van Passau naar Boedapest en terug om af en toe ook eens in twee weken naar het Roemeense Konstanza door te stoten.

Prijskaartje

Een typisch Europese onderneming dus waarop je geen massale overzeese belangstelling zou verwachten. Die is er wel omdat de Mozart staat voor exclusiviteit en pure klasse. Inclusief een aardig prijskaartje uiteraard en dat is voor bepaalde bevolkingsgroepen de beste aanbeveling. Ook nu is er een vertegenwoordiger van een reisorganisatie uit New York aan boord die mij haarfijn weet uit te leggen dat zijn klanten niet zitten te wachten op speciale uitverkoopaanbiedingen, last-minute-trips of soortgelijke advertentiepraat van laag allooi. Ze willen uitsluitend het beste en het beste kost geld. Het komt goed uit dat ze daar voldoende van hebben en ze dus niet hoeven op te trekken met dagjesmensen en ander gewoon volk.

Langs de rivier is ook genoeg te zien. Overal kastelen en burchten.

De Amerikaanse reisagent verlaat al na drie dagen het schip. Hij heeft genoeg gezien en geproefd. Natuurlijk vraag ik hem wat zijn conclusie is. Heel minzaam bericht hij met dat hij de trip met de Mozart waarschijnlijk wel bij zijn superieuren denkt te kunnen aanbevelen. Natuurlijk schortte er hier en daar wel iets aan, maar hij verwachtte niet dat zijn klanten daar een onvermijdelijke doodsmak over zouden maken. Ze zouden het wel door de vingers zien. Dat moeten dan aardig verwende reizigers zijn bepeins ik. Maar misschien heeft hij een niet geheel goed gevuld vingerkommetje gezien of lag een servet niet goed gevouwen. Je hebt lieden die daar op letten en heel streng in de leer zijn.

Rijnreisje

Een cruise met de Mozart heeft met het traditionele Rijnreisje gemeen dat het met een schip over water gaat, maar daarmee houden de overeenkomsten wel op. Niks verkeerds aan dat Rijnreisje trouwens. De wat opgeschroefde jolijt met joechei-muziek en de plastic wijnranken in het café aan de wal waar de eerste consumptie gratis is moet je op de Mozart echter niet zoeken.

Als het zonnetje even verschijnt moet je natuurlijk aan dek zijn.

Niet dat daar stil wordt gezeten, verre van dat. Kijk, het nadeel van een oceaancruise is dat er vaak lang en driftig moet worden gevaren om alweer een nieuwe bestemming aan te doen. Dat kan wel eens een paar dagen duren en alles moet dan uit de (poppen)kast worden gehaald om er toch maar voor te zorgen dat de passagiers zich niet uit louter verveling over de reling werpen. Dat is op de Mozart volledig uitgesloten. Het schip ligt regelmatig voor de wal en er zijn zoveel excursies dat zelfs de meest vermaarde globetrotter toch eens zal moeten toegeven dat hij dit of dat inderdaad nog nooit heeft gezien. En zelfs als je alleen maar vaart zie je toch genoeg, want zoals iedereen uit de geschiedenisboekjes heeft opgestoken bouwden de machthebbers van een paar eeuwen terug hun versterkte behuizingen bij voorbaat op hoge rivieroevers en ondanks vele pogingen om ze te verwoesten rest er nog zoveel van dat je ogen tekort komt. En oren, want over de boordradio wordt steeds gemeld waar we ons bevinden en welke burcht dat nu weer is.

Krant

Bovendien verschijnt er dagelijks de scheepskrant met een uitgebreide beschrijving van de genietingen die ons vandaag weer te wachten staan en geven borden in de receptie nog meer bijzonderheden. Soms betreft het wandelingen met de dorpsgids, maar een andere keer staan er bussen die ons verder voeren, terwijl het schip rustig wacht of anders in een verder gelegen aanlegplaats wordt ingehaald. Er zijn altijd keuzemogelijkheden. In Wenen bijvoorbeeld zit ik echt niet meer op de stadsrondrit te wachten en ook met een bezoek aan kasteel Schönbrunn hoef je bij mij niet meer aan te komen. Als derde agendapunt staat er echter ook een rondrit in het zuidelijk deel van het Wienerwald op het programma en dat is prachtig.

Zwembad en bars zijn beneden, maar als het even goed weer is kan je ook aan dek worden bediend.

De Mozart kan je geen rank schip noemen. Het uiterste is gedaan om de hutten en zalen zo ruim mogelijk te maken en daarbij is men met een breedte van dik twintig meter tot de limiet gegaan. Een limiet die wordt bepaald door de omvang van de sluizen in de rivier. Van Passau naar Boedapest zijn dat er precies elf en we spreken dan over een hoogteverschil van liefst 206 meter. Het is steeds merkwaardig, bijna spookachtig stil als we worden geschut. De Hongaarse kapitein staat op deze momenten altijd zelf aan het roer en hij maakt daarbij een aanzienlijk stabielere indruk dan op de borrel die hij traditioneel aan moest bieden en waarbij het hem was aan te zien dat hij het liefst naar zijn brug zou vluchten. Bij alle sluizen staat hij daar, meesterlijk manoeuvrerend met een paar centimeter ruimte aan beide kanten. Je ziet geen sluisknecht of niks, laat staan nieuwsgierige toeschouwers of voorbijgangers die hier normaal altijd op af komen. Nou ja, het zijn de sluizen van IJmuiden ook niet moet je maar denken.

De prachtig ingerichte eetzaal.

Dan gaan we maar weer eens eten. De hotelmanager vertelt me zorgelijk dat er vorig jaar nog wel eens iets mis ging in de kombuis, maar dat hij nu met een nieuwe brigade werkt die niet te kloppen is. Dat heb ik zeker wel gemerkt? Ik knik. En niet alleen omdat ik de mond vol heb.

Terug in Passau staan de bussen klaar. Tweeënhalf echtpaar uit Duitsland reist met mij mee naar het station. Een Spaanse familie stapt in de speciale parkeergarage in de auto richting huis en de Amerikanen gaan zonder uitzondering en zo snel mogelijk naar het vliegveld van München voor de grote oversteek terug.

Europa is gezien.

Reiswijzer bij verhaal Donau-cruise

Het m.s. Mozart maakt van 28 maart t/m 4 april een speciale en beduidend goedkope Donaucruise van Passau naar Boedapest en terug. De voordeligste mogelijkheid is in een 3-persoons binnenhut voor ƒ1.498 per persoon. Een 2-persoons suite kost ƒ4.990,- p.p. Daartussen liggen nog verschillende andere mogelijkheden. Passau is gemakkelijk per trein bereikbaar. Er is voor cruisegangers ook een speciale parkeermogelijkheid. Maaltijden op de cruise zijn inbegrepen. Excursies niet.

Inlichtingen en boekingen bij Royal Hansa Tours, Stationsweg 41, NL 9471 GK, Zuidlaren, tel. 050-4090080, fax 050-4090171.

Publicatiedatum = 19 december 1998