Binnenkort ook automatische versnelling

Fietsers moeten meer schakelen

door THIJS JANSEN

NUNSPEET - Fietsers in ons land moeten meer schakelen. Vergelijk het maar met een auto. Daarmee trek de bestuurder bij een stoplicht ook niet op in de derde versnelling. Dat kost onnodig veel kracht en energie. En het schakelen op een fiets met 24 versnellingen is vandaag de dag een fluitje van een cent.

Wie z'n hele leven op afdankertjes heeft gereden, weet niet wat hij meemaakt als hij voor de eerste keer op een moderne fiets stapt. En als het rijwiel ook nog eens een kranig stukje vakwerk is, dan is de verbazing over zoveel fietsgemak groot. Wielrijden is zelfs weer leuk.

Fluitend worden de steilste hellingen genomen en een krachtige tegenwind kan de pret niet deren. Nu moet nog met een druk op een knop aan het stuur van versnelling worden gewisseld. Maar binnenkort is ook dat niet meer nodig; het schakelen gaat dan automatisch.

Pr-functionaris Erik Naberman van het Japanse bedrijf Shimano in Nunspeet verklapt hiermee een geheimpje. "Wellicht nog eind dit jaar, maar zeker begin volgend jaar komen fietsen met een automatische versnelling hier op de markt." Het zal volgens hem echter een gering aantal zijn. "We willen eerst de markt verkennen."

Erik Naberman bij het neusje van de zalm op fietsgebied. "Er moet meer worden geschakeld." (foto Thijs Jansen)

Hij geniet ervan als hij de hedendaagse fietstechniek de revue laat passeren. Zijn bedrijf uit het land van de rijzende zon maakt fiets-onderdelen. "Vooral de onderdelen die worden gebruikt voor de voortbeweging en de remmen", legt hij uit. En in het verlengde daarvan maakt Shimano ook werphengels. "In de molens daarop zitten immers ook tandwielen."

Paradepaardje op dit moment is de zogenaamde Sport touring bike (STB). Het is een kruising tussen een racefiets en een mountainbike. Volgens Naberman wil zijn bedrijf zo in een gat in de markt fietsen. "Het is een rijwiel dat een enorme groep vangt die tussen de echte fanatiekelingen (race en mountainbikers) en de functionele stadsfiets inzit."

En wat willen de fietsers die puur voor hun plezier op hun ijzeren ros springen? Naberman: bedieningsgemak; veiligheid; flexibiliteit; duurzaamheid en weinig onderhoud. Hij vervolgt: bovendien hebben ze vaak moeite met heuvelachtig terrein; het vinden van de juiste versnelling; controle over de remmen; lang op de fiets zitten en het onderhoud van de fiets. Inlichtingen: 0341-272357.

Publicatiedatum = 13 juni 1998