Thalys: Flitstrein tussen Amsterdam en Parijs

door Wil van Barneveld

PARIJS
De treinreizigers die de première meemaken van de Thalys zitten met grote spanning te wachten op het moment dat de supersnelle trein echt de vaart er in gaat zetten. Als het Parijse station station Gare du Nord 'stapsgewijs' is verlaten vragen reizigers zich hardop af met welke snelheid de trein richting Amsterdam zal gaan.

De Thalys, die begin juni officieel is gaan rijden tussen Amsterdam en Parijs, snelt alleen vanaf de Belgische grens tot de Franse hoofdstad met ruim 300 km per uur over de rails. Sommige passagiers krijgen daarbij hetzelfde kriebelige gevoel in hun buik als bij het opstijgen van een vliegtuig.


De hypermoderne Thalys rijdt in ons land net zo snel als de 'oude' trein.

Na enige tijd, als de loop naar de bar er in komt, zijn velen ervan overtuigd dat je zeebenen moet hebben om staande te blijven tijdens de supersnelle tocht door Frankrijk. Het is nog even wennen aan het nieuwe treinstel, maar de verwachting is groot.

Om maar niets te missen van de nieuwe ervaring is een uiltje knappen er voorlopig niet bij. Dat is bovendien ook niet zo comfortabel zolang de stoelen nog rechtop staan. Het kost namelijk wat tijd om er achter te komen hoe de stoelen individueel afgesteld kunnen worden.

De vroegere eerste en tweede klas zijn omgedoopt in Comfort 1 en 2. In tegenstelling tot Comfort 1, waar de stoelen automatisch versteld kunnen worden, moet in Comfort 2 meer moeite worden gedaan om de stoelen in een andere positie te krijgen.


Interieur van de Thalys.

Overigens doet het zitcomfort in Comfort 2 nauwelijks onder voor Comfort 1. Alleen de stoelen die tegenover elkaar staan geeft, zowel in Comfort 1 als Comfort 2, nauwelijks enige speling voor de benen. De twee persoons plaatsen tegenover elkaar is leuk als je een kaartje met z'n vieren wilt leggen. Anders wordt het reizen met opgetrokken knieen.

De reizigers van Comfort 2 kunnen de benen strekken in het bar/buffetrijtuig. Zij krijgen niet, zoals in Comfort 1 wel het geval is, eten en drinken geserveerd. De koffie in de bar smaakt overigens beter, maar wie goedkoop wil reizen kan beter zelf wat meenemen. Een 33 cc flesje wijn bedraagt 8,75 gulden!

Ondanks de hoge prijzen is de voorraad snel op. Twee uur na het vertrek is er geen broodje of druppel drank meer te krijgen. Volgens de verkoper valt dit onder de 'kinderziektes' van de Thalys en zal dit euvel binnenkort verholpen zijn.

De bagageruimte in de coupees is vrij beperkt. Voor koffers en rugzakken zijn tussen de verschillende coupees speciale opbergruimtes. Echter uit het zicht van de eigenaren. De treinmanager van de Nederlandse Spoorwegen (NS) bevestigt dat daardoor de bagage bij een stop kan worden meegenomen door 'onbevoegden', "maar we proberen dit zo goed mogelijk in de gaten te houden".

Hoewel de NS reizen met fietsen niet bevordert, is het wel mogelijk een vouwfiets mee te nemen in de Thalys. Dit vervoermiddel is in Parijs nog steeds niet zo gebruikelijk als in ons land. Maar wie met de trein voor een kort verblijf naar Parijs moet, kan zich met de fiets vrij snel door de drukke stad begeven. Wie zich de moeite wil besparen om een fiets mee te sjouwen kan op tal van plekken een fiets huren in de Franse hoofdstad.

De reis van Parijs-Amsterdam v.v. duurt ruim 4,5 uur. De Thalys rijdt vier maal per dag. De tijdwinst van vijf kwartier wordt alleen in Frankrijk behaald. In België en Nederland is het tempo van de hogesnelheidslijn als de 'oude' trein. De Thalys stopt na Paris-Nord in Brussel-Zuid, Berchem, Rotterdam CS, Den Haag HS, Schiphol-Luchthaven en Amsterdam-CS. Overigens blijft de nachttrein wel rijden.

Het goedkoopste treinkaartje bedraagt 132 gulden. Dit is 60 dagen geldig. Voorwaarde is dat zowel heen- als terugreis moeten worden vastgesteld. En het aantal per trein is beperkt. Een business retour Comfort 2 kost 264 gulden, voor Comfort 1 is dit 402 gulden. Een weekendretour kost in beide gevallen 230 gulden.

Een 'Paris Spécial' per Thalys is te boeken bij de ANVR reisbureaus of telefonisch bij Trans Vakantiereizen, tel: 030-2977299.

Publicatiedatum = 29-06-1996

terug intro Diversen