Varen door het verleden België is meer dan een doorvaartrouteVan onze redactie vaarkrant België wordt door de meeste Nederlandse pleziervaart voornamelijk als doorgangsgebied gebruikt. Door België vaar je heen om zo snel mogelijk naar Frankrijk te koersen, is de instelling van menig toerist. België kent veel pittoreske plekjes, zoals hier op De Nete in Lier. Weinigen weten dat onze kleine zuiderburen beschikken over een uitgestrekt vaarwegennet. Hierdoor is een langer verblijf zeker de moeite waard. Weliswaar zijn de vele kanalen zeer oud en vaak vervallen, ze zijn wel erg pittoresk en je waant je soms 100 jaar terug. Voor de avontuurlijke schipper kent België ook enkele hoogstandjes op het gebied van bruggen en sluizen. In het kanaal van Charleroi naar Brussel bijvoorbeeld wordt door middel van een schepenlift 'het hellend vlak van Ronquières', een hoogteverschil van 68 meter, overwonnen. En in het Canal du Centre overbruggen 4 schepenliften van eind vorige eeuw en begin deze eeuw een verschil van 72 meter. Eén nieuwe, in aanbouw zijnde, lift zal deze 4 antiquiteiten gaan vervangen. Bij Ronquières overbrugt de schepenlift in één keer 68 meter hoogteverschil. De bedieningstijden van bruggen en sluizen in het Vlaamse Gewest zijn in de zomermaanden van maandag tot en met zaterdag van 6.00 tot 19.30 uur. Op zondag worden de bruggen en sluizen van 10.00 tot 18.00 uur bediend. Bovenaan bij een van de liften in het Canal du Centre. Drukbevaren vaarwegen, zoals de Maas, het Albertkanaal kennen andere bedieninngstijden, deze zijn te vinden in de Almanak voor het Watertoerisme deel 2 van de ANWB. Voor het varen in het Vlaamstalige Gewest van België is een vaarvignet vereist. Dit is verkrijgbaar op de sluizen. Voor schepen kleiner dan 12 m. kost dit vaarvignet 1000 Bfr. voor 3 maanden. Schepen boven de 12 meter betalen 2000 Bfr. voor 3 maanden. Voor de Maas, de Maasplassen en de zeehavens, tot de eerste sluis, is het vaarvignet in Vlaanderen niet vereist. In Wallonië, het Franstalige gedeelte van België, kan men varen door adembenemende groene landschappen en zelfs bergen. Hier worden in de zomermaanden, van 1 mei tot 1 sept., alle bruggen en sluizen ook op zondag bediend van 10.00 tot 18.00 uur. De bedieningstijden van maandag tot en met zaterdag zijn doorgaans van 8.00 to 18.00 uur. De precieze tijden zijn te vinden in Almanak deel 2 van de ANWB. Een vaarvignet is in dit gedeelte van België niet nodig. In Wallonië moeten per traject scheepvaartrechten betaald worden, variërend van 20 tot 35 Bfr. Op iedere sluis moeten de papieren, die bij de scheepvaartrechten horen, worden afgestempeld. België kent weinig speciaal ingerichte ligplaatsen voor jachten. Maar in een stad of dorp zijn vaak goede kades. Voor of achter een sluis is meestal wel een prettige ligplaats te vinden. Wel even toestemming vragen aan de sluiswachter. Op deze ligplaatsen zijn geen walstroomaansluitingen. Prachtige groene landschappen. Langs de Belgische wateren zijn groengebieden als deze absoluut geen uitzondering. Bij de pompen voor de beroepsvaart is alleen rode dieselolie te koop. In België kan er op rode diesel gevaren worden. De witte scheepsdiesel, de duurdere diesel die in Nederland voor jachten verplicht is, is alleen bij autopompen te verkrijgen. Om water te kunnen tanken, moet vaak een eigen waterslang gebruikt worden. Het is raadzaam om enkele aansluitingen mee te nemen, bijvoorbeeld van Gardena. In België moet tijdens het varen een rode vlag met een wit blok (onze vroegere sleepvlag) gevoerd worden. De Nederlandse vlag hangt achter en voorin wordt een kleine Belgische gastvlag gevoerd. 's Avonds worden de vlaggen weggehaald. De Nederlandse regels voor het Vaarbewijs zijn ook in België van toepassing. Er zijn eigenlijk te weinig ingerichte ligplaatsen voor jachten in België, maar de jachthaven van Nieuwpoort mag er zeker zijn. Het registratiebewijs voor esnelle motorboten moet aan boord zijn. Zo ook een recent exemplaar van het Algemeen reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk België en het Reglement voor de Beneden-Zeeschelde. Deze reglementen zijn te vinden in de Almanak voor het Watertoerisme deel 1 van de ANWB. De douane kan een bewijs vragen waaruit blijkt dat de BTW en eventuele invoerrechten voor de boot betaald zijn. Schepen gebouwd vóór 1985 hoeven hier niet aan te voldoen. Het I.C.C. het Internationaal Certificaat van Competentie is van belang voor schippers die niet vaarbewijsplichtig zijn en geen vaarbewijs hebben. Om problemen te voorkomen is het verstandig dit certificaat aan te schaffen. Het bewijs is verkrijgbaar bij de ANWB. info: Nationaal Belgisch Verkeersbureau: 023 534 44 34 en de Vlaamse Vereniging voor Watersport: 00 32 32 19 69 67. België kent veel pittoreske plekjes, zoals hier op De Nete in Lier. Een pontje in België en België kent niet veel ingerichte ligplaatsen voor jachten, maar de jachthaven van Nieuwpoort mag er zeker zijn. FOTO'S: BELGISCH VERKEERSBUREAU Publicatiedatum = 7 maart 1998 |