" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT=""> Dit verhaal is ingezonden door Judith Alblas (jalblas@pureatria.com)

La Palma

Een paar dagen geleden zat ik nog op het mooie eiland La Palma, één van de Canarische Eilanden zoals jullie misschien wel weten. Het gebeurd nu regelmatig dat ik op mijn werk een beetje afwezig word en weg zit te dromen over de fantastische week die ik daar heb doorgebracht..... Samen met mijn broer, voor wie het trouwens de eerste keer vliegen was, hadden we besloten om ergens heen te gaan en het maakte niet zoveel uit waar. Al was in eerste instantie de idee om Barcelona te verkennen, hadden we bij het reisbureau een aanbieding gekregen voor La Palma, een bestemming waar ik niet aan gedacht zou hebben, Maar we werden al gauw enthousiast en keken erg uit naar de dag van vertrek.

Toen we na een prettige vlucht aankwamen op het vliegveldje van Santa Cruz de la Palma, was het bewolk maar wel lekker warm. De eerste indrukken waren goed, met de Atlantische Oceaan aan de ene, en de bergen aan de andere kant. Een aangename afwisseling op het platte, Hollandse landschap! Overal zag je mooie palmbomen en cactussen, tabaksplanten en allerlei andere soorten fauna en flora. We werden per minibus naar de appartementen in het plaatsje Los Cancajos gebracht, waar we op de 5e verdieping zaten van een mooi, modern complex, Centro Cancajos, met een prachtig uitzicht over de Oceaan.

Onze dagen verliepen heerlijk relaxed. Regelmatig gingen we naar het lavastrandje om te zonnen en om lekker in het verkoelende water te zwemmen. Vaak waren er flinke golven en hier en daar lagen er rotsen in het water waar je krabben op zag lopen. Je kon er ook heel goed snorkelen. 'S avonds hadden we keuze uit verschillende restaurantjes en barretjes waar je lekker en goedkoop kon eten. Natuurlijk hadden we ook onze favoriet, maar helaas weet ik de naam niet omdat ik daar nooit echt op heb gelet. Het is het restaurant met de gele stoeltjes en blauwe parasols op het terras. De eigenaar, Roberto, was een hele aardige man die hard werkte om het zijn gasten naar de zin te maken. Omdat we daar regelmatig kwamen, kregen we duidelijk een voorkeurs behandeling. Elke avond was er originele, Spaanse live music, de zangeres had een prachtige stem. Op een avond vroeg ik of ze ook een cassette verkochten zodat ik die als souvenir naar huis kon nemen om dan daar de sfeer op te halen.

Zij begreep geen Engels en toen werd Roberto erbij gehaald die het aardig kon vertalen. Maar helaas, ze hadden hun muziek niet opgenomen... Roberto deelde ook bananen uit als je de rekening had betaald. Dus noemden wij het de Bananenbar! Hij gaf ons ook glaasjes sangria net als we weg wilden gaan, daardoor bleven we natuurlijk nog ietsje langer! Eén keer kregen we er wel drie! Op een dag hebben we een excursie gemaakt naar het Zuidelijke deel van het eiland (zelf zaten we in het Oosten). Die excursie maakten we met een touringcar en we reden dwars door de bergen. In het Oosten was het die ochtend bewolkt, en toen kwamen we door een lange tunnel. Eénmaal daaruit gekomen was het opeens heel mooi weer! Het eiland kent namelijk wel 4 verschillende klimaten.

We hebben een stukje gelopen door de bergen. La Palma is echt een eiland voor natuur- en wandelliefhebbers, dus je moet wel goede schoenen meenemen daar je ook wandelexcursies van een paar uur kunt doen. De gidsen vertellen over het algemeen in het Duits, vanwege de vele Duitse toeristen, maar sommige gidsen spreken ook op verzoek Engels. Een echte aanrader is om naar het Nationale Park "Caldera de Taburiente" te gaan, dit park heeft groene landschappen met hoge bergen en diepe dalen. Verder hebben we een jonge vulkaan (St. Antonio) bezocht en over de rand gelopen. Dat was erg indrukwekkend, het ging zo diep naar beneden! Onderweg hebben we in een leuk restaurant in een idyllisch plaatsje geluncht.Op de terugweg kwamen we langs een keramiek fabriekje. Je kon daar zien hoe ze ter plekke allerlei potjes en schaaltjes maakten. Als laatste hebben we het hoofdstadje Santa Cruz bezocht waar je knusse pleintjes met fonteinen hebt en mooie winkels. Dat was heel leuk om te doen als afsluiting van de heerlijke week op "La Isla Bonita"!

Als je een natuur- en wandelliefhebber bent en niet houdt van massatoerisme, ga dan naar La Palma en breng in ieder geval een bezoekje aan het Nationale Park "Caldera de Taburiente". En vergeet niet, ook al is het bewolkt, de zonnestralen zijn daar 30% sterker en gaan gewoon door de wolken heen. Dus regelmatig smeren is nodig!