" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT=""> Dit verhaal is ingezonden door Ilse Paeper uit Amstelveen.
(paeper.ilse@kpmg.nl)

Zonvakantie in Puerto Rico

Dit fantastische kleine plaatsje ligt op de Canarische Eilanden. Het voordeel van het plaatsje Puerto Rico is dat het er bijna altijd mooi weer is omdat het achter een berg ligt waardoor de bewolking dus bijna altijd daarachter blijft. Wij waren daar in de maand juni met twee vrienden van ons en hebben daar echt een geweldige tijd gehad. We hadden een schitterend appartement met uitzicht op het zwembad en op het strand. Puerto Rico kent twee schattige haventjes die heel erg bekend zijn. Je hebt daar echt hele gezellige restaurantjes waar je voor circa fl. 20,-- echt prima kan eten.

Op het strand van Puerto Rico kan je tal van activiteiten doen, surfen, waterscooters huren, waterfietsen, parasailing etc. Elke vrijdag is er een gezellige markt in het plaatsje Puerto del Mogan, waar je voor nog geen 3 gulden naar toe wordt gebracht met een boot wat natuurlijk op zich al een hele ervaring is. We zijn drie weken op dit eiland geweest en hadden voorgenomen om de eerste week lekker uit te rusten/zonnen en de tweede en derde week diverse excursies te gaan doen. We hadden een jeep gehuurd voor 2 dagen en zijn de eerste dag naar Las Palmas en Maspalomas geweest. Aangezien je dan het merendeel op de autoweg rijd is een Jeep niet echt aan te bevelen want o wat was het koud zeg in zo'n jeep, we hebben dus ook heel wat afgelachen omdat we uiteindelijk dus met twee handdoeken om ons heen helemaal verstopt achterin zaten. De voorbijgangers zullen wel gedacht hebben: dat zijn nou echt weer toeristen die perse een jeep moet hebben wat dus ook het geval was. Het plaatsje Maspalomas is zeker de moeite waard om een keer naar toe te gaan het is daar één grote oase echt fantastisch om te zien.

De tweede dag waren we van plan om mooie strandjes te gaan bezoeken, maar ja waar vind je die? We hadden een kaart gekocht van het eiland en na circa 1 uur rijden hadden we nog niks gevonden dus maar even vragen bij een restaurantje aan de weg. Nadat een vriendelijke oude man ons had uitgelegd waar een heel mooi strandje was gingen we weer op pad, en dat hebben we geweten hoor wat een weg moesten we rijden zeg, nu konden we de jeep zeker goed gebruiken want het waren alleen maar van die onverharde wegen in de middel of no where. We hadden ook een video camera meegenomen maar zelfs het filmen ging niet omdat we echt alle kanten werden opgeschud.

Uiteindelijk zagen we de zee dichter bij komen en we zagen zelf palmbomen dus we hadden echt gedacht dat we op een mooi wit strand terecht kwamen nou niet is minder waar want uiteindelijk kwamen we een stortplaats tegen waar het stikte van de vliegen en even later een vies zwart strand, je begrijpt dus dat we even niet meer bij kwamen van het lachen was dit nu het mooie strand? Aangezien we er toch zeker twee uur over hadden gedaan om op dit "mooie" strand te komen zijn we nog wel even de auto uit geweest om even op ons handdoekje te liggen wat als gevolg had dat we alle vier onder het teer zaten. Je begrijpt dat we het toen wel hadden gehad met het "mooie" strand. Tot zover onze verhalen met de jeep.

Het weer in Puerto Rico was elke dag ongeveer 27 graden maar je moet wel blijven smeren want de zon is echt 5x zo sterk als in Nederland dus je moet zeker heel goed oppassen wil je niet verbranden.De derde week hadden via onze hostess een Nederlandse tropical-safari geboekt dit is een combinatie van een jeep-safari en kameel rijden. 's Ochtend vroeg op en ons melden bij Jeroen (onze reisleider die dag). Na een korte introductie gingen we op pad met drie jeeps waar in totaal 8 mensen in kunnen. Dit was echt een fantastische dag maar ik raad iedereen aan die dit ooit een keer wil doen zeker oude kleren aan te doen wat je zit aan het einde van zo'n dag echt helemaal onder het stof.

Wat ook zeker is aan te raden is zeevissen, dit is iets wat je meegemaakt moet hebben. In Puerto Rico zijn diverse boten waarop je kan zeevissen, wij hadden gekozen voor de boot Blue Marlin (Nederlandse eigenaar). De Blue Marlin is de grootste vis (2 meter) die je kan vangen en wordt gemiddeld twee à drie keer in de week gevangen. Omdat wij als onervaren vissers nog nooit een vis hadden gevangen die groter was dan circa 15cm zouden we de ochtend eerst op kleinere vissen gaan en 's middag voor de grotere. Er kunnen op zo'n boot ongeveer acht mensen + twee kapiteinen maar wij zaten met zijn vieren op de boot wat natuurlijk een ontzettende luxe is. We hebben wat afgelachen op die boot elke keer dachten we dat we beet hadden dus dan moet je weer als een gek de hengel op gaan halen, wat best wel zwaar is en dan blijkt dat er weer niks aan je haak zit. Ze vissen op de Blue Marlin met namaak rubberen visjes die de kapiteinen op de haak doen. Uiteindelijk was de vangst, 1 Rog (een soort slang van 1 meter), één haai en drie baby haaitjes en een tiental ballonvissen. Deze ballonvissen zitten helemaal vol met water en zodra je ze aan boord haalt spatten ze uit elkaar, dit is echt ongelofelijk om te zien. Bij terugkomst leggen ze de vangst van die dag op een steiger en worden er foto's gemaakt met de vissers.

Tot zover mijn belevenissen van een fantastische vakantie op Cran Canaria ik raad zeker iedereen een keer aan om naar Puerto Rico te gaan, er is echt van alles te beleven voor zowel jong als oud. Ola.

GOUDEN TIP: het zeevissen met de boot Blue Marlin ligt in de haven van Puerto Rico, deze dag is echt onvergetelijk geweest en als je geluk hebt kom je ook nog dolfijnen tegen. Zeker aan te raden!!!!!!!