Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenPriveDFTDigiNieuws


Axis brengt techniek terug
in onderwijs

door ARIANNE MANTEL

AMSTERDAM — Techniek en onderwijs. Die twee begrippen lijken niet samen te kunnen gaan. Maar wel als Axis er aan te pas komt. Als dit platform voor techniek in het onderwijs zich op een school ermee gaat bemoeien, dan neemt de instroom in het bètaonderwijs toe, vermindert de uitval en stromen vele scholieren door naar technisch vervolgonderwijs.

Een gesprek over de succesformule van Axis met directeur Willem van Oosterom en adviseur/trainer Hans Kok: "Jongeren lijken zo'n afkeer van techniek te hebben, dat we in het begin zelfs overwogen hebben het woord 'techniek' te laten vervallen om zo meer studenten te trekken. Dat idee bleek onzin. Als je spinazie anders gaat noemen, gaan mensen het echt niet méér lusten."
"We hebben overwogen om het woord 'techniek' te laten vervallen. Dat bleek onzin. Als je spinazie anders gaat noemen, gaan mensen het echt niet méér lusten."

Axis begon vijf jaar geleden klein, op enkele scholen in ons land met speciale projecten om de techniek voor meer jongeren aantrekkelijk te maken. Toenmalig minister Hermans heeft het platform experimenteerruimte gegeven, mits de leerling kan doorstromen naar vervolgonderwijs of een landelijk herkenbaar diploma krijgt. Inmiddels is Axis actief op een kleine 500 onderwijsinstellingen, van lagere scholen tot universiteiten. Dit alles in samenwerking met veel bedrijven.

Hippe namen

Ook in het middelbaar beroepsonderwijs lukt het Axis om meer techniekleerlingen aan te trekken. Dat begint al met hippe namen van nieuwe opleidingen.Te denken valt aan Industrieel Design, Sound&Vision en Theatertechniek op roc's in Utrecht en Friesland.

"We willen aangeven dat het volgen van een technische opleiding niet alleen bestaat uit het leren gaatjes boren in een plaat metaal" "We willen hiermee aangeven dat het volgen van een technische opleiding niet alleen bestaat uit het leren gaatjes boren in een plaat metaal, maar tegenwoordig veel breder kan zijn. Techniek is in toenemende mate verweven met creativiteit en ondernemerschap", licht Hans Kok toe.

Volgens Axis-directeur Van Oosterom ligt het succes van Axis in de brede aanpak. "Je moet jongeren niet op dertienjarige leeftijd al een specifieke opleiding laten kiezen, wat het huidige onderwijsstelsel nu wel doet. Houd de opleidingen in het begin, of het nu gaat om vmbo, mbo of hbo, vooral breed en toon de veelzijdigheid. Later in de opleiding kiezen ze heus wel voor meer diepte of specialisatie, zo is onze ervaring."

Het roc in Utrecht is blij met de invloed van Axis op haar onderwijsprogramma. Waar deze onderwijsinstelling bij andere technische opleidingen een karige 4 procent vrouwen weet te scoren, ligt het aandeel vrouwen bij de instroom van de opleiding Industrieel Design op 40 procent.

Ook het Friesland College (roc) heeft inmiddels de klok horen luiden. Het 'Technolyceum' wordt het Axis-project aldaar genoemd. Dit Technolyceum is gestart met een nieuw aanbod van opleidingen in de techniek op het snijvlak van techniek en creativiteit. Metalektro, Pop en Media, Theatertechniek en Industrieel Design trekken onverwacht veel studenten. De leerlingen krijgen vooral veel praktijkvakken en mogen zich in vele bedrijfstakken oriënteren.

Keurslijf

"Bestaande technische opleidingen zitten in een keurslijf. Ze zijn klein en afgebakend. Daardoor denken jongeren dat ze in een fuik lopen. Als we jongens en meisjes ondervragen, blijkt vaak dat ze denken uiteindelijk in een 'maakvak' terecht te komen. Ze zien zichzelf al een waterkraan repareren of met stalen neuzen op een bouwterrein rondlopen. En ja, dat kan uiteindelijk je beroep worden. Maar er zijn ook bèta's en technici nodig in ziekenhuizen, de kunst, de handel, de publieke sector en de luchtvaart. Vernieuwende technische opleidingen bieden die mogelijkheid", aldus Hans Kok.

"Schaf de hokjes tussen de vakken op technische opleidingen af. Laat de leerlingen van alles iets proeven en pas later kiezen." Jongeren van tegenwoordig leren anders dan enkele decennia geleden. Van Oosterom: "Dat weet iedereen en toch doet het huidige onderwijs er nog niet genoeg mee. Axis pleit voor een omkering van de onderwijsbenadering. Schaf de hokjes tussen de vakken op technische opleidingen af. Laat de leerlingen van alles iets proeven en pas later kiezen."

Aanspreken

Het beste succesvolle voorbeeld daarvan is volgens Hans Kok het Montessori College in Utrecht. "Daar hebben we alle vakken afgeschaft. Tweedegraads vergelijkingen bij wiskunde blijkt geen leerling meer aan te spreken. Vervolgens zijn alle docenten samen gaan werken en als er iets op het pad van de docent wiskunde komt tijdens een technisch installatieprobleem, legt hij dat uit. Het resultaat: leerlingen zijn gemotiveerder en er is bijna geen uitval meer."

Wie meer informatie wil over Axis, kan terecht bij op www.kennisbanktechniek.nl.

Foto´s: Jos Poeder

© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.