Taxi-oorlog houdt
Amsterdam in zijn greep
AMSTERDAM
- De hoofdstad wordt opgeschrikt door een taxi-oorlog die
maandenlang voortduurt. De Taxi Centrale Amsterdam (TCA) verzet
zich met hand en tand tegen de nieuwe taxiwet die op 1 januari
wordt ingevoerd.
Deze wet
bepaalt dat iedereen een taxibedrijf kan beginnen. Tot op
dat moment is TCA met 1300 auto's monopolist in Amsterdam.
Veel van deze chauffeurs hebben tonnen voor hun vergunning
betaald en zijn razend dat een licentie nu bijna niets meer
kost.
De nieuwe
concurrent TaxiDirekt gaat de strijd met TCA aan. De alleenheerser
slaat onmiddellijk terug. De chauffeurs van TaxiDirekt worden
gemolesteerd, auto's in brand gestoken of klem gereden en
klanten bedreigd. Tijdens demonstraties in de binnenstad breken
rellen uit. De TCA dreigt alle sympathie te verliezen.
Een bemiddelingspoging
van emeritus-hoogleraar prof. Max Rood in maart en april is
aanvankelijk succesvol. Deze oud-minister lost eerder de problemen
in de Rotterdamse taxiwereld op.
Hij stelt
voor dat nieuwe taxichauffeurs pas aan de slag kunnen als
zij jaarlijks een omzet draaien van ƒ75.000 en tenminste 36.000
kilometer afleggen. Ook moet er een schadevergoeding komen
voor chauffeurs die kapitalen hebben betaald voor hun licenties
die nu niets meer waard zijn. Aan de andere kant moet TCA
de standplaatsen met andere taxibedrijven delen.
Na een
gewapende vrede breken er in de loop van de zomer opnieuw
pesterijen uit. Fanatieke TCA-chauffeurs gaan op 'kakkerlakkenjacht'.
Zo worden de chauffeurs genoemd die voor een andere firma
rijden.
FOTO:
PAUL VAN WEEL
Terug
naar de index
|