H E T   J A A R   2 0 0 0

EMOTIE IN NIEUWS EN SPORT
 









Tunnelinferno in
Oostenrijk eist 159 levens

Kaprun

KAPRUN - Een lieflijk ritje met de kabelspoorbaan naar de skipiste op de Oostenrijkse Kitzsteinhorn eindigt in een hel met 159 doden, onder wie twee Nederlanders.

Even na negen uur in de ochtend sjokt de bergtrein van Kaprun naar de Kitzsteinhorn. Vlak voordat de locomotief de 3200 meter lange tunnel inrijdt, breekt er brand uit. Die wordt pas in de smalle tunnel ontdekt, waarna de trein tot stilstand komt.

Hoewel bijna honderd wintersporters de ramptrein ontvluchten, zijn ze kansloos door de verstikkende gassen. Bovendien wakkert het vuur razendsnel aan omdat de tunnel een hoogteverschil van 1500 meter overbrugt en daardoor als een schoorsteen werkt. Ook de kunststofkleding van de skiërs is een gewillige prooi voor de vlammen. De meeste slachtoffers komen uit Oostenrijk en Duitsland. Ook tien Japanse schoolkinderen sterven een afschuwelijke dood.

Slechts twaalf passagiers die met een skischoen een ruit weten in te slaan en in plaats van naar boven naar beneden rennen, overleven het inferno. Volgens deze overlevenden moet de doodstrijd van de mensen verschrikkelijk zijn geweest. Blinde paniek en een oneerlijk gevecht tegen verstikking en vuur. De hitte is zo intens dat de identiteit van de meeste slachtoffers slechts met behulp van dna kan worden vastgesteld.

Al snel wordt duidelijk dat de autoriteiten er geen rekening mee hebben gehouden dat zo'n catastrofe ooit kan uitbreken. Er zijn slechts vier brandblussers op onbereikbare plaatsen. Op de vloer liggen brandbare materialen zoals rubber. De rijtuigen zijn bekleed met zachte bekleding. Deuren en ramen kunnen niet mechanisch worden geopend. In de tunnel is geen sprinklerinstallatie en nooduitgangen ontbreken.

Heel veel toeristen weten door toeval aan het vuur te ontsnappen. De Nederlandse snowboard-leraar Ludo van de Burg verslaapt zich en neemt tegen zijn gewoonte in een treintje later. Liefst 23 leden van een Nederlandse skiclub gaan juist een treintje eerder naar de gletsjer om zo lang mogelijk van de skipiste te genieten.

FOTO: AP

Terug naar de index


Bestel online!
 

 1996-2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl