Van
onze verslaggevers
Woon-werkkilometers
van werknemers met een auto van de zaak gaan gedeeltelijk
meetellen voor de fiscale bijtelling. Dat
is een van de ingrijpende wijzigingen voor een groot
aantal bezitters van een auto van de zaak.
Doordat
de fiscus vanaf 2002 naast de privé-kilometers
ook het woon-werkverkeer boven 30 kilometer enkele
reis gaat meetellen voor de bijtelling zullen veel
autobezitters straks op een ander belastingtarief
uitkomen.
Vooral
voor werknemers met een auto van de zaak die ver van
hun werk wonen kan dit een fors nadeel opleveren,
terwijl burgers die dicht bij hun bedrijf wonen er
voordeel van kunnen hebben.
De
grootste verschillen treden op bij werknemers die
hun auto nu niet of nauwelijks privé gebruiken
maar dagelijks wel een forse afstand naar hun werk
afleggen.
Zo
betaalt iemand met een lease-auto van 45.000
die minder dan 500 kilometer privé rijdt en
60 kilometer van zijn werk woont nu geen bijtelling.
In
de nieuwe opzet tellen de 60 kilometers die boven
de grens van 2 keer 30 kilometer worden afgelegd wel
mee bij de bepaling van de bijtelling. Wanneer 200
dagen per jaar naar het werk wordt gereden zijn dit
12.000 kilometers. De bijtelling komt dan uit op 25%
van 45.000, ofwel 11.250.
Volgens
staatssecretaris Bos (Financiën) is de aanpassing
van de regels rondom de auto van de zaak nodig omdat
sprake is van een ongelijke behandeling ten opzichte
van burgers die met een eigen auto naar het werk rijden.
Deze groep kan immers maximaal 30 reiskilometers enkele
reis belastingvrij vergoed krijgen van de baas.
"Beide
groepen worden met deze wijziging nu exact gelijk
behandeld", aldus Bos.Volgens de bewindsman levert
de aanpassing de overheid per saldo geen geld op omdat
de bijtelling-staffel zodanig is aangepast dat bepaalde
percentages vanaf hogere kilometeraantallen gaan tellen.
"Individueel kan het wel voor- en nadelen opleveren."
Voor
werknemers die in een bestelauto van de zaak rijden
voert het kabinet na veel kritiek uit het bedrijfsleven
wel een aantal versoepelingen door. Zo hoeft de rechterzijruit
vanwege de veiligheid voortaan niet meer geblindeerd
te worden.
Verder
gaat in plaats van een bijtelling van maximaal 25%
nu voor bestelauto's ongeacht het aantal gereden privé-kilometers
een forfaitaire bijtelling van 10% gelden. Voor bestelauto's
die (nagenoeg) uitsluitend geschikt zijn voor vervoer
van goederen geldt geen bijtelling.
Naast
de aanpassingen rondom de (bestel)auto van de zaak
veranderen ook de tarieven voor de wegenbelasting
en de accijnzen.
Onder
druk van de Tweede Kamer wordt de wegenbelasting voor
auto's met een lpg- of benzinemotor met 6,5% verlaagd.
Dieselrijders profiteren van een verlaging van de
dieselaccijns van totaal 5,3 cent per liter die in
twee stappen wordt doorgevoerd. Tevens zal in oktober
een nieuwe zwavelarme benzine worden gelanceerd met
een 3 cent lagere accijns.
Het
inbouwen van een autotelefoon in een nieuwe auto wordt
daarentegen duurder. Naast btw zal hierover voortaan
ook de bpm-aanschafbelasting worden geheven.
Terug
naar Begroting 2002
|