Schoolkinderen dol op Cyberbus door MENZO WILLEMS
De cyberbus van ict-bedrijf Pink Roccade rijdt nu al voor het vierde jaar in het hele land basisscholen die nog geen goed computerlokaal hebben af om leerlingen van groep 7 en 8 de fijne kneepjes van het internet bij te brengen. De leerlingen van de Prof. Casimirschool in Voorburg waren niet uit de cyberbus weg te slaan. FOTO: JOS VAN LEEUWEN
"Wij voelen het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om de Nederlanders zo jong mogelijk met de informatietechnologie in contact te brengen", zegt woordvoerster Juliska ten Haken van Roccade Public, dat veel klanten heeft in de onderwijswereld. "Veel scholen hebben, wegens geldgebrek of vanwege logistieke of organisatorische problemen, nog geen goede computerlokalen. Dankzij onze cyberbus kunnen scholieren toch met de ICT kennis maken." Dat de bus ook een belangrijke bijdrage levert aan de naamsbekendheid van Pink Roccade geeft zij grif toe. De cyberbus heeft in vier jaar tijd al circa 1000 Nederlandse basisscholen aangedaan. De eerste twee jaar bezocht de bus alle regio's en werden in overleg met de plaatselijk onderwijsbegeleidingsdiensten scholen uitgekozen. "Nu mag ons personeel zelf een school aandragen", vertelt Juliska ten Haken. "Bijvoorbeeld die van hun kinderen of uit hun buurt. Dat doen we om het draagvlak onder de cyperbus zo groot mogelijk te houden. Des te langer kunnen we ermee doorgaan." Als de cyperbus, die Roccade circa een half miljoen per jaar kost, voor de school parkeert, mogen de achtste-groepers er nog niet meteen in. "Eerst krijgen zij in hun klas met behulp van een 'beamer' een korte cursus internet", vertelt Juliska. "Dan gaan zij de bus in en spelen daar het cyberspel, een soort ganzenbord waardoor de kinderen leren zoeken op internet." De kracht van de cyberbus is dat om half vier, als de scholieren naar huis zijn, ook de leerkrachten worden bijgespijkerd. "Wij helpen leerkrachten die nog niet zo ervaren zijn met een computer de drempel over", zegt de Roccade-woordvoerster. "Zo kunnen zij hun leerlingen helpen en heeft de cursus het grootste effect." Wellicht rijdt de cyberbus volgend jaar rond met een nieuw snufje: de digitale leeromgeving. "In dat systeem kunnen de kinderen tijdens de aardrijkskundeles bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting bekijken", legt Juliska ten Haken uit. De 'digitale leeromgeving' komt het best uit de verf als ieder klaslokaal een eigen, goed aangesloten multimedia-pc heeft. Maar zover is het op veel scholen nog lang niet. En een eigen laptop voor iedere scholier, zoals op de rijke scholen in Amerika, is nog helemaal toekomstmuziek.
© 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden |