[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl
EEN GROEP ARTIESTEN VAN ERNST LUDWIG KIRCHNER

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) schilderde dit olieverfwerk in 1926-1927. Museum Ludwig, Keulen.

Welke gevoelens roept dit kunstwerk bij u op?

Welnee, deze kunstenaars kijken serieus omdat ze weer eens te lang hebben doorgezakt in de kroeg en nu met een kater van hier tot Tokio op de opening van hun tentoonstelling staan. Lotgenoten vinden elkaar in een achteraf-hoekje...

Lineke van Hoorn, Rijswijk

Verveling, afwachting. De gezichtsuitdrukkingen kunnen allerlei subjectieve uitspraken opleveren. Mij persoonlijk zegt dit schilderij niets.

J. de Vogel, Heerlen

Een groep artiesten? Meer 'barretje Hilton'.

Loes van Maasakker, Ridderkerk

Volgens mij hebben ze inderdaad steun nodig na het lezen van een slechte recensie. De krant wordt door een van hen getoond.

Avanel, Almere

Tja, het is wel bewezen dat kunstenaars in hun persoonlijk slechte tijden, de mooiste dingen maakten. Dit is natuurlijk logisch, want in die slechte tijden kom je behoorlijk in contact met jezelf en (je) emoties. Kunstenaars zijn de denkers en de peinzers onder ons, maar je kunt ook wel met ze lachen hoor! Als een kunstenaar andere kunstenaars zo schildert, dan weet hij wel wat ze denken en voelen. Maar we kunnen het Ernst niet meer vragen.

Ruud Vermeij, Capelle a/d IJssel

Wat een zure pruimen! Ze denken het voor elkaar te hebben en vragen zich af waarom de 'bloem' van het bal hen niet ziet staan. Mijn gunst wat moeten ze nog een hoop leren!

Nicolette Franken, Hilversum

Grote ego's. Nu zijn er twee verschillende grote ego's. En opgebouwd uit het bewust zijn van zijn unieke persoon en kunde. De tweede als maskering voor broze onzekerheid en een daarmee gepaard gaand minderwaardigheidscomplex. Wie heeft welke uitvoering is de vraag!

Dennis de Priester, Ridderkerk

Lijkt meer op een yuppen-bijeenkomst; ze hebben, omdat dat bij hun status hoort, afgesproken in een museum of gallerie, maar wisten niet dat de expositie over gewaagde naaktschilderijen ging. Die zuinige mondjes en bijna afkeurende blikken. Behalve de man met de bril, die wil het toch nog even beter bekijken en om niet uit de toon te vallen kijkt ook hij met een quasi zuinig bekkie. Dit is vast een grap van Kirchner. Misschien had hij het schilderij beter "Hoe reageert elite op naakt" kunnen noemen?

Iris, Zuidwolde

Zo'n stelletje zure arrogante lieden bij elkaar, dat zie je niet elke dag; het lijkt een scène uit een toneelstuk of cabaretvoorstelling.

B. Smit, Mill

Een paar zakenmensen die een foute aankoop hebben gedaan.

Jeffrey, Amsterdam

Dit kunstwerk toont mijns inziens eerder een groep ambtenaren aan de ochtendkoffie dan een groep artiesten. Hoewel... met de subsidies die veel artiesten krijgen, worden velen indirect betaald door de maatschappij en zijn ze in wezen dus ook ambtenaren.

Robert, Utrecht

Contactloos.

Cees Jansen, Goor

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 

 



UW REACTIES!

De objecten in Beeld en Zinnebeeld lokken over het algemeen veel gevoelens op. Uw reacties op vorige afleveringen vindt u in het archief.