[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl
CRUCIFIXION VAN SALVADOR DALI

Salvador Dali (1904-1989) schilderde dit olieverfwerk in 1954. Metropolitan Museum of Art, New York.

Uw gevoelens bij dit kunstwerk

Ik geloof niet in God. De levensles is erg wreed!!! En... helpen doet het niet.

Mariëtte van Dongen, Rijswijk

Kijkt de vrouw in figuurlijke zin op tegen Christus die boven het schaakbord van de donkere wereld verheven is, of is er sprake van lichamelijke interesse en een zekere teleurstelling dat er bij Hem geen wens bestond om een vrouw te schaken? Slechts in de verte is het schaakbord verlicht, en de ster die daar boven zweeft is niets anders dan de gekruisigde figuur die onderdeel is van hetzelfde licht, hetzelfde schaakspel waarmee hij onherroepelijk verbonden is...

Merlijn van Veen, Arnhem

Brr... wat een angstaanjagend schilderij. Ik weet niet hoe groot het is in werkelijkheid, maar op fors formaat maakt het vast nog meer indruk. Fascinerend vind ik het standpunt waarin de crucifix is geschilderd, weer eens wat anders, dan de frontale aanblik die toch het meest wordt gebruikt. De positionering van de figuren benadrukken maar weer eens het standpunt dat de mensheid maar klein en nietig is ten opzichte van het universum. Hoe knap het ook is geschilderd, ik zou het werk voor geen geld in mijn huiskamer willen hebben en het lijkt me ook niet echt geschikt om de kinderslaapkamer mee op te vrolijken.

Lineke van Hoorn, Rijswijk

Nee...maar wie Hem in dit leven volgt, loopt meestal alleen in de woestijn.

Nicolette Franken, Hilversum

Wat Christus ons heeft geleerd wordt duidelijk wanneer je goed kijkt naar de schaduw van Zijn linkerarm op het vierkante vlak!

Christien Fraterman

Er zijn Crucifixions die pijnlijk zijn, terwijl andere erg aangenaam zijn. Afhankelijk van hoe men relativeert.

W.A. Acea Viart, Oss

Sta daar niet te kijken! Doe wat!

Frank, Den Haag

Buiten de tegen perfect aan zijnde schildertechnieken vind ik de stad Bethlehem in de verte het meest in het oog springen met die 'ray of light' erachter en de grote ster erboven.

Dennis de Priester, Ridderkerk

Nou Jeffrey, deze reis is een gevoelig onderwerp. Ik denk dat Christus die stierf aan het kruis een soort van levensbron bezat in dit geval zelfopoffering, die de mens van nature ook bezit. Het schilderij is dan ook in een symboliek weergegeven (typisch Dali) als op een schaakspel zweeft Christus tussen hemel en aarde (middelpunt) en de mens op een voetstuk, die hem roemt en bedoezelt (het schaakbord).

Leo de Dulk, Den Haag

Ik vind het een prachting kunstwerk, straalt heel veel emoties uit. Ik ben sowieso een liefhebber van Dali. Het roept ook emoties op, geeft eigenlijk het lijden van Christus heel mooi weer en de waanzin van het aan een kruis spijkeren van iemand.

L.A. Wiersema, Lelystad

Jezelf opofferen met de dood als resultaat! Dan moet je toch wel erg dom of naïef zijn. Wat was er gebeurd wanneer Jezus was blijven leven? We hadden dan waarschijnlijk nooit van hem gehoord. Of was dit alles juist de bedoeling?

Leon Wijngaarden, Haarlem

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 

 



UW REACTIES!

De objecten in Beeld en Zinnebeeld lokken over het algemeen veel gevoelens op. Uw reacties op vorige afleveringen vindt u in het archief.