[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Publicatiedatum: 11-12-2000

Positieve beeldvorming

Amerikanen weten dat Berlijn de hoofdstad van Nederland is en de rest van de wereld denkt dat wij nog steeds op klompen lopen, in windmolens wonen en leven van de tulpenkweek. Ons land verdient een nieuw imago. Immers, de boer op klompen hebben we naar Canada verjaagd, windmolens zijn voor vechtende gekken en als er gekweekt moet worden, dan kiezen we liever voor marihuana. Een nieuwe uitstraling is des te meer nodig omdat de publiciteit die Nederland spontaan krijgt meestal negatief is. Over de net aangenomen euthanasie-wet kopte de buitenlandse pers: 'Nederlanders vervangen zorg door moord'. En ik ben bang dat als de nieuwe cijfers over arbeidsongeschiktheid bekend worden dat dan de Washington Post zal schrijven 'Hollandse samenleving is kreupel'. Kortom, de doorsnee wereldburger denkt onderhand dat ons land bewoond wordt door zwakkelingen die of aan de drugs zijn of bij elkaar aan het bed staan om de stekker er uit te trekken.

Om deze negatieve beeldvorming een halt toe te roepen moeten we op zoek gaan naar iets positiefs. Als Nederlander in hart en nieren moet dat voor mij een peulenschil zijn. Trots ben ik, bijvoorbeeld, op onze fietscultuur. Ontroerd kan ik raken als ik een moeder met haar twee kinderen op het voor- en achterzitje naar huis zie fietsen. Dit plaatje kunnen we laten volgen door een typisch Nederlandse kroeg waar de gezelligheid vanaf druipt. Het reclamefilmpje draait verder met opnamen van een opstijgende KLM-toestel, de nieuwste Albert Heijn-winkel en de Amsterdam ArenA, waarvan het dak langzaam dicht schuift. Dit is nodig om de buitenlander te genezen van het idee dat wij in de middeleeuwen zijn blijven steken. Onze traditionele handelsgeest kunnen we verbeelden door een hoogwerker die bovenop een mega-kantorenflat het neon verlichte reclamebord van 'The Brasilian Bank' vervangt door 'The Dutch Bank'. Onze cultuur wordt dan gepromoot door schilderijen van Rembrandt, Van Gogh en Karel Appel met geluidsfragmentjes van Jantje Smit, Imca Marina en André Hazes. Dan volgen korte flitsen van Krajicek die Wimbledon wint, Gianni Romme die in een buitenbocht hangt en Van Basten die met een omhaal scoort. Dan voeren wij Johan Cruyff op die zijn lijfspreuk 'every disadvantage has an advantage' vertolkt ziet door beelden van de Delta-werken na de watersnoodramp in 1953. Op die manier rekenen we ook af met de mythe dat we droog staan, omdat Hansje Brinker zijn vinger in de dijk heeft gestoken. Het geheel kan omlijst worden met fragmenten van zonnige stranden, besneeuwde ijsbanen, winderige wolkenpartijen en druilerige regenbuien om het fantastisch afwisselende weer in ons land te portretteren.

Psychologisch gezien is er echter één probleem. Om positief over te komen zullen wij moeten afstappen van onze angst om uit te blinken, in stand gehouden door de kreet 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. De nieuwe internationale slagzin wordt: 'Small Country, Great People'.


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 



UW MENING

Iedere maandag schrijft psycholoog Jeffrey Wijnberg een column in De Telegraaf. Zijn vaak verrassende zienswijze maakt natuurlijk ook deel uit van De Psycholoog. Mee eens? Niet mee eens? Laat het weten!


PSYCHO-ARCHIEF

Wat schreef Wijnberg nog meer in De Telegraaf? Bekijk zijn oude columns!