[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Publicatiedatum: 21-08-2000

www.geefjecreditcard.com

De aanhoudende positieve berichten over de kracht van de economie doen vermoeden dat het iedereen voor de wind gaat. Toch laten de harde cijfers zien dat steeds meer Nederlanders door schulden in de problemen raken: ruziemakende partners die weglopen, kinderen die niet meer op schoolreisjes meekunnen en de vernederende gang naar de sociale dienst in de hoop dat er een saneringsregeling mogelijk is. Anders kun je altijd nog toetreden tot het steeds groter wordende legioen daklozen en je hand ophouden bij het Leger des Heils.

Eigen schuld, dikke bult hoor ik mijn buurman zeggen terwijl hij uit het raampje van zijn Mercedes SLK 500 hangt. De harde werkelijkheid is echter, dat het voor gewone mensen steeds moeilijker wordt om weerstand te bieden aan de subtiele verleidingen die de moderne koopmaatschappij ons voorschotelt.

Langs de snelwegen lonkt de hamburgergigant met zijn reclameborden en leiden de pijltjes als vanzelf naar de microfoon. Je hoeft alleen maar het autoraampje te laten zakken, je bestelling te roepen en in luttele seconden wordt een zak met fastfood je in de schoot geworpen. In de supermarkten worden klanten met hapjes en drankjes gekieteld om nieuwe producten te kopen; en wie wil afrekenen voor getankte benzine komt pas bij de kassa als hij zich langs schappen vol snoepgoed, verse broodjes en kroketten heeft geworsteld.

De nieuwste valkuil is natuurlijk het kopen op www.geefjecreditcard.com. Zelf ben ik er onlangs behoorlijk ingestonken. Werd mijn aandacht getrokken door een artikel over de Odigiwalker, een apparaatje dat vastgeklemd aan je broekriem precies het aantal stappen telt dat je op een dag loopt, en na drie keer doorklikken werd ik vriendelijk bedankt voor mijn aankoop.

De terreur van de verzekeringsmaatschappijen, banken en beleggingsmaatschappijen treft via agressief vriendelijke telefonades vooral de oudere mensen: 'U wilt toch geen dief van uw eigen portemonnee zijn?' Nee, natuurlijk niet. Niemand wil als financiële 'loser' door het leven gaan. En in no time staat je handtekening onder een of ander Euro-koopsompolispakket zonder dat je begrijpt waar je aan vastzit. Extra krediet nodig om het ene gat met het andere te stoppen? Leuk voor de geldschieter! Want, hoe roder je staat des te meer hij aan rente verdient.

Vroeger kwam vader thuis met zijn loonzakje en werden de zuur verdiende centen keurig verdeeld over de verschillende huishoudpotjes. Je zag wat je had; en wat je niet zag, had je niet. Tegenwoordig tap je de flappen uit de muur of haal je met één flitsende beweging de pinpas door de gleuf; en je weet pas dat je te veel hebt uitgegeven als het afschrift van de bank op tafel ligt.

In een samenleving waar het lijkt alsof de bomen tot in de hemel groeien, wil niemand voor de ander onderdoen en maken de echte kapitalisten de gewone burger tot slachtoffer. Voor wie zich wil beschermen, geldt de oude wijsheid: het beste medicijn tegen verleiding is vermijding.


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 



UW MENING

Iedere maandag schrijft psycholoog Jeffrey Wijnberg een column in De Telegraaf. Zijn vaak verrassende zienswijze maakt natuurlijk ook deel uit van De Psycholoog. Mee eens? Niet mee eens? Laat het weten!


PSYCHO-ARCHIEF

Wat schreef Wijnberg nog meer in De Telegraaf? Bekijk zijn oude columns!