[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Jeffrey Wijnberg:
Burgerlijke ongehoorzaamheid

KPN heeft de consument in de gordijnen gejaagd door eerst de voicemail gratis aan te bieden om vervolgens een paar jaar later er extra geld voor te willen vangen. Als straf voor dit soort oplichtingspraktijken heeft Nederland massaal zijn voicemail uitgezet.

Het is net als in de tijd toen Sport 7 als nieuwe zender geld wilde vangen door zijn sportprogramma¹s achter de decoder te zetten. Ook toen waren de protesten zo hevig dat de nieuwbakken zender ter ziele ging. Het is een vorm van burgelijke ongehoorzaamheid die ook doel zou treffen tegen waanzinnige maatregelen van de overheid.

Als iedereen bijvoorbeeld weigert om overdrachtsbelasting te betalen bij aankoop van een nieuw huis zouden de wetgevers wellicht beseffen hoe zij de burgers een oor aannaaien. Interessant is overigens wel dat iedereen zo gemakkelijk zijn voicemail heeft uitgezet. Blijkbaar is het gevoel van bereikbaar te zijn toch niet zo dringend als het geld kost. Ik denk tegenwoordig ook vaker: 'als het echt belangrijk is, bellen ze me wel terug.'

uit De Telegraaf van woensdag 20 juni 2001

Voicemail massaal uitgezet

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG - Sinds klanten van KPN moeten betalen om de voicemail van hun telefoon af te luisteren hebben 'honderdduizenden' mensen deze functie uitgeschakeld.

De zoveelste tegenvaller voor het noodlijdende bedrijf blijkt uit antwoorden van staatssecretaris M. de Vries (Telecom) op Kamervragen van de SP. KPN weigert te zeggen hoeveel honderdduizenden opzeggingen er zijn geweest omdat dit 'gevoelige informatie' is waar de concurrentie zijn voordeel mee kan doen. Het afluisteren van de voicemail kost sinds enkele weken 2 cent per minuut met een starttarief van 10 cent. Klanten werden daar enkele dagen van tevoren over geïnformeerd.

De bewindsvrouw onderschrijft de kritiek van telecomwaakhond Opta dat KPN veel langer van tevoren bekend had moeten maken dat de gratis voicemail zou verdwijnen. Minimaal twee weken, maar eigenlijk nog langer, is het oordeel van De Vries. De staatssecretaris geeft KPN ook een sneer vanwege de manier waarop klanten zijn geïnformeerd over de manier waarop de voicemail uitgezet moest worden.

De liberale politica constateert evenwel dat "gezien de honderdduizenden opzeggingen" van de voicemaildienst de meeste mensen er toch wel achter zijn gekomen.

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden




UW MENING

Psycholoog Jeffrey Wijnberg kan het niet laten. Bij opmerkelijke berichten uit de krant geeft hij zijn persoonlijke opinie. Die van u is ook belangrijk.


NIEUWS-ARCHIEF

Nieuws is snel oud. Maar het commentaar van psycholoog Wijnberg blijft actueel. Daarom is hier een archief voor aangelegd.