[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Jeffrey Wijnberg:
Oud en vertrouwd

Niet alleen de nieuwslezers en regionale zenders zijn van slag sinds de 'piepjes' verwerkt zitten in een audiologo. Ook luisteraars, zoals ik, missen het vertrouwde geluid bij aanvang van het nieuws op elk hele uur.

En dat is logisch, want mensen zijn gewoontedieren en voelen zich zekerder op hun benen staan als zij hun omgeving kunnen blijven herkennen. Vandaar dat de moderne trend van alsmaar 'nieuw' zelden 'beter' betekent. Zo heeft jaren geleden de limonadereus Coca Cola geprobeerd een vernieuwend smaakje te introduceren, maar werd onmiddellijk door de consument teruggefloten. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald moeten de Coca Cola-mensen gedacht hebben en kwamen terug met Coca Cola Classic.

Persoonlijk ben ik al in de war als mijn vrouw, met wie ik gelukkig en al 25 jaar getrouwd ben, haar kapsel met een rode gloed kleurt. En, ook zonder haar karakteristieke en herkenbare piepjes ben ik als een verdwaalde muis in een vreemd pakhuis.

uit De Telegraaf-i van donderdag 14 juni 2001

NOS wil exacte radiopiepjes terug

HILVERSUM - De NOS praat volgende week met de makers van het NOS Radionieuws over de mogelijkheid de radiopiepjes weer precies op tijd te laten klinken. Momenteel gebeurt dat niet altijd, omdat sinds 1 april handmatig een zogenoemd audiologo wordt gestart. Dat is een deuntje waarin de piepjes zijn verwerkt.

Het audiologo zorgt voor ontevredenheid bij nieuwslezers en regionale zenders, omdat de diverse klokken soms niet op elkaar zijn afgestemd. 'Regionalen', die wel de exacte tijd aanhouden, hebben dan drie piepjes uitgezonden en vallen daarna midden in een zin van de nieuwslezer.

Ook duivenmelkers die hun duiven op de piepjes loslieten, hebben problemen met het audiologo. De NOS bekijkt volgens een woordvoerder of er een oplossing is. Een mogelijkheid zou zijn om de piepjes weer exact weer te geven via de daartoe bestemde klok in het Duitse Braunschweig.

 

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden




UW MENING

Psycholoog Jeffrey Wijnberg kan het niet laten. Bij opmerkelijke berichten uit de krant geeft hij zijn persoonlijke opinie. Die van u is ook belangrijk.


NIEUWS-ARCHIEF

Nieuws is snel oud. Maar het commentaar van psycholoog Wijnberg blijft actueel. Daarom is hier een archief voor aangelegd.