De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 10 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Winkeliers klagen steen en
been over betalingsverkeer

Van een onzer verslaggevers

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
Detaillisten willen best betalen voor het betalingsverkeer, maar niet te veel. (Foto: © Dijkstra b.v.)
AMSTERDAM - De kosten van het betalingsverkeer zijn voor de detailhandel 'buitensporig hoog'. Met deze conclusie - op basis van onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) - gooide het Platform Detailhandel gisteren een steen in de vijver. Op een al eerder gepubliceerd onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) over dit onderwerp kwam de belangenorganisatie voor winkeliers met een heus manifest nog eens terug. De banken laten steken vallen, aldus de detaillisten.

Afrekenen in een winkel kost veel geld, weten de winkeliers als geen ander. De kosten van het betalingsverkeer voor de gevestigde detailhandel bedroegen in 2001 €918 miljoen, 14% meer dan in 1998. Bij een doorsnee kassatransactie is een winkelier aan een contante betaling 14 eurocent kwijt, aan een pintransactie 30 eurocent en aan chippen 19 eurocent.

De detailhandel is bereid zijn deel in de kosten te betalen, staat nadrukkelijk in het manifest 'Veilig en efficiënt betalen', dat gisteren werd aangeboden aan staatssecretaris Wijn (Economische Zaken). "Ten onrechte wordt door de banken gesuggereerd dat de detailhandel niets wil betalen als het gaat om betalingsverkeer. Ze betaalt nu alleen te veel", luidt het.

Het dure betalingsverkeer is niet het enige probleem dat de detailhandel met de banken heeft. Door de sluiting van de vele bankfilialen worden winkeliers gedwongen om lange afstanden af te leggen om hun omzet 'af te storten' en wisselgeld te halen. Het betalingsverkeer is daarmee niet alleen duur, maar ook onveilig.

Dat de dienstverlening door de banken is verminderd, blijkt volgens het Platform Detailhandel uit de dagelijkse praktijk. Wisselgeld moet 'dagen van tevoren' besteld worden, hetgeen leidt tot meer geld in de winkel. Afstorten mag niet meer aan de balie, maar moet met behulp van zogenoemde sealbags (te verzegelen zakken). Er zitten fouten in dit systeem, waardoor zakken verkeerd worden geteld en soms zelfs verdwijnen.

De vier grootste banken in Nederland hebben samen een marktaandeel van meer dan 85%, constateert het Platform Detailhandel in zijn manifest. "Dat hoeft niet nadelig te zijn, maar er moeten wel voldoende waarborgen zijn om verantwoorde economische marktwerking in de Nederlandse banksector te garanderen." Die bestaan volgens de winkeliersorganisatie uit pro-actief toezicht - door de Nederlandse Mededingingsautoriteit - inzicht in de kosten van het betalingsverkeer en ongehinderde toegang voor nieuwe aanbieders.

De Nederlandse Vereniging van Banken heeft principieel bezwaar tegen het geklaag van de detaillisten. "Eerder dit jaar is naar aanleiding van het DNB-rapport besloten tot een breed onderzoek naar de maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer. Dat moet nog van start gaan. De detailhandel spreekt voor zijn beurt", aldus NVB-directeur Hein Blocks.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 10 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.