De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 9 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Politie zwaait VW
uit als dienstauto

   
 

door Johan van den Dongen AMSTERDAM - Na met de Kever en de Golf jarenlang de belangrijkste leverancier van politiewagens te zijn geweest, verdwijnt Volkswagen uit het straatbeeld als dienstauto. Bij de 270 miljoen euro kostende vervanging van het wagenpark van 13.000 voertuigen die vanaf 1 januari langzaamaan begint, kunnen de politieregio's kiezen uit een beperkt aantal merken.

De ruim 10.000 dienstwagens waarmee de agenten de straat op zullen gaan, komen uit de fabrieken van Ford, Mercedes, Mitsubishi, Opel, Toyota en Volvo. De overige 3000 wagens betreft speciale politievoertuigen, zoals ME-voertuigen, kraanwagens, paardenwagens en privé-auto's voor de korpsleiding. Daarbij komt Volkswagen wel voor in het rijtje merken, dat verder bestaat uit BMW, Citroën, DAF, Chrysler, Iveco, Audi, Peugeot, Seat en Skoda.

Test

De merken kwamen uit de bus na een uitgebreide test van 25 merken en onderhandelingen met de leveranciers. "Het is volgens ons goed gelukt om lage prijzen af te dwingen. We denken de komende vier jaar acht miljoen euro op de kosten van het wagenpark te besparen", zegt P.R. Favier van de projectgroep Europese Aanbesteding Politievoertuigen, die verantwoordelijk is voor het project. Volgens Favier is voor de merken gekozen onder meer vanwege lage aanschafprijzen, restwaardegaranties en verlenging van garantietermijnen. "Hoeveel de speciale aanbiedingen van de diverse merken ons zullen opleveren, kunnen we nog niet uitrekenen."

Favier heeft wat dat betreft de smaak van het onderhandelen te pakken gekregen. "De volgende keer moeten we maar eens kijken welke merken de politiewagens zo compleet mogelijk kunnen leveren. Als een automerk alvast apparatuur kan inbouwen, scheelt ons dat veel werk."

Alleen de politieregio Amsterdam-Amstelland doet niet mee met de landelijke operatie. De Amsterdamse politie, die momenteel wel Volkswagen rijdt, volgt liever het eigen wagenparkbeleid. Dit tot verbazing van voorzitter van de politievakorganisatie ACP Joop Vogel.

"Ik vraag me af of dat zomaar kan. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, doet iedereen mee. Dan kan een korps zich daar toch niet aan onttrekken?''




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 9 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.