DONINGTON - Acht races hebben zij er dit seizoen op zitten azen, maar eindelijk is het Mike Hezemans en zijn partner Anthony Kumpen gelukt om een van de FIA GT-wedstrijden winnend af te sluiten. Het Nederlands-Belgische duo werd gisteren eens niét door pech geplaagd en gelijk was het op het Engelse circuit van Donington raak. Zelfs een onheilspellend geluidje in hun Carsport Holland Chrysler Viper kon het feest niet verstoren. Het bleek loos alarm.
Mike Hezemans, wiens vader Toine de regie in de pits voerde, slaakte na afloop dan ook een zucht van verlichting. "We hadden dit seizoen al zoveel keer meer moeten winnen. Niet dat we de snelste wagen uit het veld hadden, want dat waren de Lister en Ferrari's, maar Anthony en ik vormden wel het snelste rijdersduo. We hebben echter veel pech gehad. Ik kan er niet anders van maken. Ik weet ook niet waar het aan lag. Het is kennelijk zoals het is", verklaarde Hezemans. "We hebben op bijna alle circuits op kop gelegen en toch ging het mis. De laatste keer op Pergusa (Italië) lagen we zelfs tot een kwartier voor het einde aan de leiding, maar gelukkig ging er nu niets mis. We hebben lang op de eerste zege in dit seizoen moeten wachten, maar het was dan ook een mooie zege. Ik ben er blij mee, vooral ook voor de mensen van bandenleverancier Pirelli die megaveel voor ons heeft gedaan".
Hezemans en de neef van Jos Verstappens echtgenote profiteerden in de beginfase van een botsing tussen de snelle Lister van Campbell-Walter en de Ferrari van Calderari, terwijl de tweede Ferrari 550 Maranello met motorpech uitviel. Nadien bouwden zij hun voorsprong gestaag uit.
Waar de GT-strijd nog open is, werd het Europees toerwagenkampioenschap dat gelijktijdig plaatsheeft in Donington beslist. De Italiaanse Alfa Romeo-coureur Fabrizio Giovanardi pakte de titel. De Nederlandse BMW-rijders Duncan Huisman en Tom Coronel kwamen zeer goed voor de dag. Duncan die komend weekeinde op Zandvoort nationaal toerwagenkampioen kan worden, pakte een zesde en tweede plaats. Ook Coronel reed in de tweede dagrace in de punten. Doordat Tarquini en Giovanardi een tijdstraf kregen, schoof hij naar de vijfde plaats op.
Ook in het WK rallyrijden is het pleit beslecht. De Rally van Nieuw-Zeeland werd een dubbele triomf voor Peugeot. De Fin Marcus Grönholm prolongeerde zijn wereldtitel en zijn triomf droeg bij aan het succes van de 'Franse leeuw'. Voor de derde maal op rij veroverde Peugeot de merkentitel.
Donington (Eng). FIA GT: 1. Mike Hezemans-Kumpen (Ned/Bel) Chrysler Viper 500km in 3.00.21,976 (gem. 151,10 km/u), 2. Calderari-Bryner-Gounon (Ita/Fra) Ferrari 550 Maranello op 39,330, 3. Amorim-Babini (Fra/Ita ) Chrysler Viper op 44,786. Stand na 9 van de 10 races: 1. Terrien (Fra) 48 punten, 2. Bouchut (Fra) 46, 3. Campbell-Walter (GBr) en Springer (Dui) 42,5. FIA ETTC: Eerste race: 1. D. Muller (Dui) BMW 320i E46 13 ronden in 22.24,841, 2. Rydell (Zwe) Volvo S60 op 2,030, 3. Tarquini (Ita) Alfa Romeo 156 Gta 3,476, 6. D. Huisman (Ned), 7. Coronel (Ned), beiden BMW 320i E46. Tweede race: 1. J. Müller (Dui) BMW 32oi E46 13 ronden in 22.16,201, 2. Huisman op 2,003, 3. Gene (Spa) BMW 320i E46 9,463, 5. Coronel. Stand na 17 van de 19 races: 1. en kampioen Giovanardi 112 punten, 2. Larini (Ita) Alfa Romeo 85, 3. J. Müller 80.
Auckland (NwZ). Rally van Nieuw-Zeeland, WK. Eindstand: 1. Grönholm-Rautiainen (Fin) Peugeot 206 3.58.45,4, 2. Rovanperä-Silander (Fin) Peugeot 206 op 3.47,6, 3. Mäkinen-Lindström (Fin) Subaru Impreza 4.26,3, 4. Sainz-Moya (Spa) Ford Focus RS 5.48,9, 5. Kankkunen-Repo (Fin) Hyundai Accent 7.10,2, 6. Loix-Smeets (Bel) Hyundai Accent 7.52,5. Stand na 12 van de 14 rally's: 1. en wereldkampioen Grönholm 67 punten, 2. Burns (GBr) Peugeot 34, 3. C. McRae (GBr) Ford 33. Merken: 1. en wereldkampioen Peugeot 247, 2. Ford 89, 3. Subaru 50.