De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Chaos bij kabelaar UPC
   
 

AMSTERDAM - Bij het met een schuld van circa €10,5 miljard worstelende UPC is het weer goed raak. Een aanzienlijk aantal Nederlandse abonnees meent veel te hoge rekeningen te hebben ontvangen. Opheldering vragen bij de telefonische klantenservice van UPC is nauwelijks mogelijk. De klachtenstroom heeft het namelijk vrijwel onmogelijk gemaakt om een telefoniste aan de lijn te krijgen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 15kb)

UPC stelt dat de nota's wel degelijk kloppen. De klanten zouden volgens het kabelbedrijf in de war zijn doordat de facturen sinds twee maanden niet alleen het te betalen bedrag vermelden, maar ook de som die ze nog moeten voldoen. Wel erkent UPC dat het servicenummer moeilijk bereikbaar is door de drukte. Het bedrijf adviseert daarom abonnees die twijfelen over hun rekening, naar één van de UPC-winkels te komen om hun kwestie voor te leggen. Dat deze winkels alleen in de grote steden gevestigd zijn, en sommige consumenten dus tientallen kilometers moeten reizen om een probleem op te lossen waar ze zelf niet om hebben gevraagd, maakt het kabelbedrijf blijkbaar niet uit.

Het is niet alleen tegenover klanten dat UPC een weinig sympathieke houding aanneemt. Deze week heeft het concern zijn aandeelhouders het mes op de keel gezet. Door uitstel van betaling aan te vragen, worden zij gedwongen akkoord te gaan met een herstructurering, die de schuld van UPC ruwweg moet halveren.

Het schuldsaneringsplan lijkt uit de koker te komen van de Amerikaanse kabeltycoon John Malone. Hij is dé grote man achter UPC. Malone wordt in de VS gevreesd om de slechte dienstverlening van zijn kabelbedrijven. Voormalig vice-president Al Gore heeft hem daarom wel eens 'de leider van de kabelmaffia' genoemd.

In Nederland heeft Malone inmiddels naast UPC ook een bod uitgebracht op kabelbedrijf Casema. Hiermee kan de Amerikaan 57% van de Nederlandse kabelmarkt in handen krijgen. Gezien de reputatie van Malone en de toestand bij UPC valt te hopen dat de Nederlandse Medingingsautoriteit alert is, wanneer deze binnenkort moet oordelen over het bod op Casema.

Bernard Vogelsang




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.