De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Rijk trekt Randstad voor
   
 

APELDOORN - Het Rijk geeft onevenredig veel geld voor bedrijvigheid en infrastructuur aan de Randstad, terwijl Midden- en Oost-Nederland er bekaaid van af komen. En dat terwijl dit gebied al jaren belangrijker is voor de nationale economie dan de Randstad. Dat stelt de werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden.

De organisatie, die werkt voor de provincies Utrecht, Flevoland, Gelderland en Overijssel, heeft de Universiteit van Utrecht onderzoek laten doen naar de bijdrage van Midden- en Oost-Nederland aan de nationale economie en naar de werkgelegenheid die de vier provincies opleveren in vergelijking met de rest van Nederland.

Uit het onderzoek blijkt dat de vier provincies sinds 1988 structureel meer zijn gaan verdienen voor de BV Nederland. Vooral Utrecht en Gelderland doen het goed, terwijl die laatste provincie landelijk gezien juist de grote verliezer is op het gebied van overheidsinvesteringen. In dezelfde periode is de bijdrage van de Randstad aan de nationale economie beduidend afgenomen. De werkgeversorganisatie pleit daarom voor de invoering van een objectief model, op grond waarvan de regering economische bijdrages verdeelt over de regio's.

De onderzoekers constateren ook dat de groei van Midden- en Oost-Nederland afvlakt. Dat komt volgens hen omdat het Rijk al jaren weigert geld te steken in aanpassing van de infrastructuur. Bedrijven die wegens de goede bereikbaarheid kozen voor Utrecht, Overijssel en Gelderland krijgen nu ook daar te maken met verkeersinfarcten, omdat de aanpassing van wegen achterblijft bij de groei van de economie.

VNO-NCW wil dat het Rijk met spoed geld vrijmaakt voor verbeteringen aan de snelwegen A1, A15, A28 en A73. Ook is het volgens de werkgeversorganisatie schandalig dat de regering de aanleg van de Hanzelijn, een voor het gebied belangrijke spoorverbinding, voor de tweede keer met vijf jaar wil uitstellen. De organisatie heeft er geen goed woord voor over dat uit het onderzoek is gebleken dat Gelderland en Overijssel in verhouding tot de Randstedelijke provincies veel te weinig geld krijgen gemeten naar het aantal inwoners in relatie tot het aantal kilometers file.

VNO-NCW wil dat de houding van het Rijk verandert. De te grote aandacht voor investeringen in Noord- en Zuid-Holland is niet terecht. De samenstelling van de Tweede Kamer is daar mogelijk een oorzaak van. Slechts 22 Kamerleden komen uit de vier betrokken provincies.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.