De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM wil cao versimpelen
   
 

AMSTERDAM - De KLM onderhandelt met de bonden over een cao nieuwe stijl: minder vastgelegd in regels, meer flexibiliteit. "We willen ons meer op het resultaat en minder op de uitvoering gaan concentreren", verduidelijkt Wim Kooijman, directeur personeel & organisatie van de luchtvaartmaatschappij.

De KLM heeft te maken met vier verschillende cao's: voor grondpersoneel, vliegers, cabinepersoneel en boordwerktuigkundigen. "Stuk voor stuk cao's die tot het laatste detail zijn vastgelegd in dikke boekwerken. We willen in plaats daarvan meer ruimte voor initiatief bij de werkgever en toetsing door de vakbonden achteraf", aldus de KLM-official.

De bonden hebben in een eerste reactie op de 'revolutionaire' plannen de vrees uitgesproken dat zij buitenspel worden gezet. "Maar dat is absoluut watervrees", zegt Kooijman. Het overleg wordt alleen verplaatst van de voorkant van de regelingen naar de resultaten. Alles moet simpeler worden. Uiteindelijk doel is de kosten van de organisatie te verlagen. "

De KLM is bij versimpeling van het cao-overleg ook bereid het personeel daarvoor te belonen. "Het gaat dan ook echt om een significante beloning, hetzij eenmalig, hetzij structureel. Wat we nu doen met regeltjes, punten en komma's past niet meer in deze tijd. In de cao van het vliegend personeel is bijvoorbeeld niet alleen het ontbijt geregeld, maar ook dat daarbij het recht bestaat op een glas sinaasappelsap. Laten we dan toch simpel een goed ontbijt afspreken. De invulling is dan onze verantwoordelijkheid", zegt de personeelsdirecteur.

In de cao voor komend jaar neemt de KLM als werkgever al het initiatief voor een viertal voorbeeldregelingen. Het betreft een regeling voor vierdaagse 9-urige werkweek, kinderopvang met wegwerking van de wachtlijsten, cafetariasysteem, waarbij verlofdagen verkocht kunnen worden en een verbeterde voordelige reisregeling, die ook voor vrienden, familie en wisselende partners gaat gelden.

In het overleg presenteerde de KLM-directie ook een veertiental voorstellen, verdeeld in vijf thema's. "Bij medewerkers leeft soms het idee dat tijdens het overleg voornamelijk over beloning wordt gesproken, maar het is slechts één van de vijf thema's", benadrukt Kooijman de vernieuwde aanpak. Balans tussen werk en privé, roosters, verzuim/Wet Poortwachter en 'overige voorstellen' zijn de andere belangrijke thema's die zijn besproken.

Om tot een nieuwe cao te komen, stelt de KLM wel voorwaarden, waarvan kostenbeheersing een belangrijke is. "We kunnen een nieuwe cao niet financieren door de ticketprijzen te verhogen. De concurrentie in de luchtvaart is toch al moordend."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.