De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Snel bouw van
tweede Coentunnel

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Een van de grootste verkeersknelpunten in ons land, de Amsterdamse Coentunnel, wordt na jarenlang touwtrekken versneld aangepakt. Het kabinet heeft gisteren besloten dat er zo snel mogelijk een tweede Coentunnel wordt bijgebouwd. De bouwwerkzaamheden moeten in ieder geval voor 2010 worden gestart.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x400, 36kb)

Met dit megaproject is een totaalbedrag van 1,1 miljard euro gemoeid. Het kabinet heeft al ruim 900 miljoen euro gereserveerd voor de bouw van de tweede Coentunnel en het verbeteren van de Westrandweg langs de Amsterdamse havens.

De resterende 200 miljoen euro moet nog bijeen worden gesprokkeld.

Dat zou bijvoorbeeld kunnen door tol te heffen voor de tunnel, die door automobilisten die van de tunnel gebruik maken wordt betaald.

Ook kan het bedrijfsleven worden gevraagd een steentje bij te dragen aan het omvangrijke project. Het kabinet gaat deze twee financieringsmogelijkheden nu nader onderzoeken, zo heeft minister-president Balkenende gisteren na afloop van de ministerraad laten weten.

Vooralsnog is het plan om een extra tunnel te bouwen met drie rijstroken, een vluchtstrook en daarnaast twee wisselstroken.

Ook de wegen voor en na de nieuwe en de huidige tunnel worden uitgebreid. Na het knooppunt Coenplein wordt de A8 tot knooppunt Zaandam verbreed tot tweemaal drie en tweemaal vier rijstroken. Na de Coentunnel wordt de ringweg A10 tot knooppunt Coenplein uitgebreid tot tweemaal vijf stroken.

Nu het kabinet heeft ingestemd met de tweede Coentunnel kan het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan de slag met de voorbereidingen om het nieuwe tracé precies op papier vast te leggen.

Volgens de regering is de aanleg van de tweede Coentunnel het meest milieuvriendelijke alternatief. Door gebruik te maken van wisselstroken, die kunnen wordt ingezet voor de meest drukke rijrichting tijdens de spits, blijft de benodigde ruimte beperkt. Bovendien wijst het kabinet erop dat dit alternatief de voorkeur heeft van de Amsterdamse regio. "De bereikbaarheid in de Noordelijke randstad zal verbeteren en er wordt een impuls gegeven aan de regio'', zo meent minister De Boer (Verkeer).

Werkgeversorganisatie VNO-NCW reageert verheugd op het kabinetsbesluit dat in haar ogen "een belangrijke stap is''. Volgens VNO-NCW is het bedrijfsleven bereid te onderzoeken of en hoe er met de overheid kan worden samengewerkt bij de bouw van de tweede Coentunnel.

Het Amsterdamse bedrijfsleven begroet het groene licht voor de 'Tweede Coentunnel' juichend. "Dit is goed nieuws, met een uitroepteken!" is de eerste reactie van Hans Zwarts, voorzitter van de Kamer van Koophandel. Gistermiddag pleitte hij nog voor het doorgaan van de Noord-Zuidlijn om enkele uren later het bericht uit Den Haag te krijgen. "Niet alleen die metroverbinding is van levensbelang voor deze regio. Ook de Tweede Coen en de Westrandweg moeten er komen. Er was onduidelijkheid over de financiering en óf de rijksoverheid de bouw zou doorzetten. Dat weten we nu. Gelukkig gaan die projecten door."

Zwarts wil "niet de zeurpiet spelen" als hij wijst op het gat van 200 miljoen euro dat nog tussen aanlegkosten en financiering gaapt: ,,Daar komen we samen nog dit jaar wel uit. Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, de betrokken gemeenten en wij als bedrijfsleven zijn daarover in gesprek en met veel creativiteit komt er een oplossing."

De Amsterdamse verkeerswethouder Van der Horst en de provincie Noord-Holland zijn blij met het besluit.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.