De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 4 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Energiewaakhond neemt
netbedrijven onder loep

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Energiewaakhond DTe gaat onderzoeken of de netbedrijven van Nuon, NRE en Essent zich schuldig maken aan concurrentievervalsing. De toezichthouder start zijn onderzoek naar aanleiding van klachten van nieuwe energieaanbieders Any-G en Echte Energie, die vinden dat de netbeheerders klanten niet snel genoeg van aanbieder laten wisselen.

Sinds begin dit jaar mogen, in het kader van de liberalisering van de energiemarkt, zo'n 65.000 middelgrote bedrijven wisselen van energieleverancier. Hetzelfde geldt voor de groene stroomklanten, die vanaf 1 juli mogen kiezen met welke leverancier ze in zee gaan. Vanaf 1 oktober volgend jaar mogen alle energieverbruikers van aanbieder wisselen. Hierdoor zijn dit jaar nieuwe energieaanbieders als paddestoelen uit de grond geschoten. Met aantrekkelijke prijzen proberen ze de nieuwe klanten aan zich te binden.

Het zogeheten switchen van aanbieder moet volgens de wet binnen vijf dagen geregeld zijn. Maar de netbedrijven, die verantwoordelijk zijn voor de wisseling, doen er volgens de nieuwe energieaanbieders beduidend langer over. De switch kan soms enige maanden duren en er zijn zelfs berichten dat een aanzienlijk aantal zakelijke klanten al ruim 9 maanden zit te wachten.

Reden voor Any-G en Echte Energie om zich te beklagen bij de energiewaakhond. Die gaat nu onderzoeken wat de oorzaak van de vertraging is. De nieuwe aanbieders denken dit al te weten. Volgens hen wringt de schoen bij de onafhankelijkheid van de netbedrijven. Om de concurrentie te bevorderen zijn deze netwerkbeheerders 'losgeknipt' van de leveranciers, die voorheen een monopolie in de regio hadden. Hierdoor ontstond bijvoorbeeld een netbedrijf Essent en een leverancier Essent.

Maar volgens Erik de Heus, van energiebedrijf.com, zitten er gaten in de Chinese muur. "Ik kan er moeilijk mijn vingers achter krijgen maar ik denk dat het netbedrijf en de leverancier onder één hoedje spelen." In dat geval zou het netbedrijf er belang bij hebben een klant voor de oorspronkelijke leverancier te behouden. Ook directeur Ronald van Oijen van Any-G heeft een sterk vermoeden van belangenverstrengeling: "de grote vraag is of er onwil of onkunde in het spel is."

Volgens de belangenorganisatie van energiehandelaren VOEG is die vraag makkelijk te beantwoorden. Woordvoerder Eric van Teeffelen: "Er zijn ons gevallen bekend waarbij de netbeheerder aan de oude leverancier vroeg 'mag ik hem switchen?'. Die zegt dan natuurlijk 'nee, doe maar niet'. Maar de oude leverancier zou helemaal niet moeten weten wie de nieuwe leverancier wordt."

Ook krijgen volgens Van Teeffelen nieuwe aanbieders soms transportfacturen op briefpapier van de oude leverancier, terwijl het netbedrijf die kosten in rekening zou moeten brengen. "De scheiding tussen de grote netbedrijven en de leveranciers is erg schimmig", concludeert hij dan ook.

Naast het gisteren gestarte onderzoek naar het switchen is de toezichthouder, naar aanleiding van steeds sterker wordende signalen uit de markt, al geruime tijd bezig de onafhankelijkheid van de netbedrijven onder de loep te nemen. Hoe het daarmee staat, wilde een woordvoerster gisteren niet zeggen.

Het netbedrijf Essent geeft toe dat sommige overstapverzoeken niet binnen de voorgeschreven vijf dagen worden ingewilligd. In totaal zou het om 5% van de aanvragen gaan. De maximale vertraging zou één maand bedragen. Oorzaken zijn volgens een woordvoerder "administratie- en ict-problemen". Ook het doorgeven van onvolledige of onjuiste klantinformatie van de nieuwe aanbieder is volgens de zegsman een reden van de vertraging.

Maar dat het netbedrijf bewust aanvragen traineert ontkent Essent met klem. Ook de verdenkingen dat netwerkbedrijf en leverancier, die beiden de naam Essent dragen, niet onafhankelijk van elkaar opereren, verwijst de woordvoerder naar het rijk der fabelen. "Dat zijn twee aparte ondernemeningen." Nuon erkent ook dat er vertragingen voor kunnen komen. "Maar die zijn niet te kwader trouw", aldus een voorlichtster die zowel voor de leverancier Nuon als het netbedrijf Nuon het woord voert. Over de oorzaken van de vertragingen wil de zegsvrouw, hangende het onderzoek, geen uitspraken doen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 4 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.