De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 4 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  UPC-klanten boos
over spooknota's

   
 

door Bernard Vogelsang AMSTERDAM - Woedende klanten van het in financiële problemen verkerende UPC zijn in opstand gekomen tegen vermeende spookrekeningen die ze op de mat hebben gekregen van de kabelmaatschappij. Deze nota's kunnen oplopen tot duizenden euro's. Klagen bij de telefonische klantenservice van UPC biedt nauwelijks uitkomst. Door grote drukte is het servicenummer vrijwel onbereikbaar.

Voor UPC-abonnee Marcel Oostland uit het Friese Kootstertille is de situatie aanleiding om actie te gaan voeren tegen het bedrijf, dat in ons land circa drie miljoen klanten van kabeltelevisie, internet- en telefoondiensten voorziet.

"Vanaf maart heb ik lange tijd geen telefoonrekening van UPC ontvangen. En nu krijg ik binnen één maand maar liefst drie rekeningen van achtereenvolgens 1111 euro, 1227 euro en 1859 euro. Dit zijn pure spookrekeningen. Het klopt voor geen meter."

De afgelopen twee dagen hebben tientallen UPC-klanten die met hetzelfde probleem kampen, zich telefonisch bij Oostland gemeld. Samen zijn ze van plan op korte termijn verhaal te gaan halen bij het UPC-kantoor in Leeuwarden.

Niet betalen

Ook bij de Consumentenbond stromen klachten binnen over te hoge rekeningen van de kabelaar. "We zijn bijvoorbeeld gebeld door een consument die van UPC een spookrekening van 600 euro heeft ontvangen. Het is een groot probleem dat UPC eist dat de rekening eerst betaald wordt, en dat er daarna pas over gesproken kan worden", aldus een Consumentenbond-woordvoerder. De zegsman raadt UPC-klanten aan geen geld over te maken, als ze er zeker van zijn dat hun factuur niet klopt.

Een woordvoerder van UPC Nederland ontkent dat het bedrijf spookrekeningen heeft verstuurd. Volgens hem zijn sommige abonnees juist in de war doordat de rekeningen van UPC sinds twee maanden niet alleen het te betalen bedrag vermelden, maar ook de som die ze nog moeten voldoen. "Mensen weten vaak niet dat ze nog bedragen hebben openstaan."

De UPC-woordvoerder bevestigt dat de telefonische klantenservice momenteel "moeilijk bereikbaar" is. Volgens hem komt dat door het grote aantal vragen dat het nieuwe uiterlijk van de rekening oproept. "Mensen die twijfelen aan hun nota, adviseren we daarom met hun papieren naar één van onze winkels te komen. Dan zoeken we met de klant naar de oorzaak van hun klacht", aldus de zegsman, die eveneens erkent dat UPC de afgelopen maanden niet altijd "met de juiste regelmaat" rekeningen heeft verstuurd naar de abonnees.

Het is niet voor de eerste keer dat het UPC-servicenummer 0900-1580 lastig te bereiken is. Vorig jaar is voor een onderzoek van deze krant vijftig keer met dit nummer gebeld (à 10 eurocent per minuut). Ondanks dat in totaal vijf uur werd gewacht, was het niet mogelijk een telefoniste aan de lijn te krijgen die een vraag kon beantwoorden. Toch stelt de UPC-zegsman dat het servicenummer door in totaal 750 telefonisten wordt bemand. Ook huurt het kabelbedrijf externe callcenters in.

De Consumentenbond-woordvoerder benadrukt echter dat het vooral dit jaar "goed mis" is met UPC. "De afgelopen negen maanden hebben we al meer klachten over UPC ontvangen dan in heel 2001. Het zijn werkelijk honderden klachten per maand. Ze gaan vooral over onjuiste rekeningen en de onbereikbaarheid van UPC."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 4 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.