De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 2 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Eindelijk vaart in
kreupel Duindigt

   
 

AMSTERDAM - De jongste geschiedenis na '96, rond Neerlands grootste en belangrijkste draf- en rensportcentrum Duindigt was vanaf het afgeblazen zogenaamde plan 'Ruts' ronduit droef. Een van de aanbevelingen van de groep 'Ruts' was om de tent maar te sluiten, de peperdure in eigen bezit zijnde A-locatie-grond, toch eventjes 26 hectare, te verkopen en nieuwbouw te plegen bij het voormalige vliegveld Valkenburg. Een plan dat enorme tweedracht zaaide en het uiteindelijk niet haalde. Een nieuw project, onder verantwoordelijkheid van de voorlaatste president-commissaris Simons, werd twee jaar geleden door de gemeente Wassenaar compleet afgekraakt. Het renovatieplan haalde het voor geen meter.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 32kb)
De diversiteit op Duindigt is groot. De baan biedt tevens gelegenheid tot paardenpolo. (Foto: Telegraaf)
"Veel te ambitieus, te grootschalig en in geen enkele verhouding met onze mogelijkheden. Het was ook in strijd met de provinciale regelgevingen op het gebied van de instandhouding van het gebied als groenstrook in de regio", vat Leen Paardekooper het toenmalige "nee" samen. De nu nog financieel manager, maar in de nieuwe opzet vice-voorzitter van de nationale draf- en rensportclub baalt op dit moment slechts van het niet helemaal de handen vrij hebben. Er ligt nog een claim van zo'n 120.000 euro van de door Simons al aan het werk gezette Hopman Interheem projectgroep. "Maar die onderneming mag in principe mee concurreren voor het project. Over dat bedragje waarmee we ongewild opgezadeld zaten, worden we het sowieso wel eens", aldus Paardekooper.

"Er is begin dit jaar een werkgroep gecreëerd. Deze had als uitgangspunt: het aftasten van datgene wat voor de gemeente Wassenaar bespreekbaar zou zijn qua renovatie en bestemmingsplan. Zeg maar de gemeentelijke randvoorwaarden waarbinnen wij kunnen opereren. Daar lijken we nu aardig uit te komen. We gaan voor 't maximale ontwerp. Dat houdt in grondverkoop van zo'n 2,3 of 2,5 hectare. Er waren forse problemen over de vervallen stallenterreinen. In verband met de locatie van Duindigt op een waterwingebied. Daar leek een soort paardenontmoedigingsbeleid uit te gaan komen. Dat lijkt, die indruk hebben wij, in de nieuwe opzet niet meer zo. Een nieuw stallencomplex is dus in principe gepland." Het enige pluspunt van het laatste lustrum was het inrichten van een superenthousiaste Duindigt-businessclub, maar daarop kan het hippodroom alleen niet draaien.

Op de werkvloer, stalcomplexen en dergelijke, heerste juist de laatste tijd op Duindigt een sombere en gelaten stemming omdat verkassen naar een andere plek in de regio voor veel kleine zelfstandigen op alle fronten veel te duur zou uitpakken.

"Het plan ligt er dus om van Duindigt een modern complex en tevens het hoofdkwartier van de nationale draf- en rensportvereniging te maken", zegt Paardekooper monter. Het plan moet de hele ambtelijke route nog langs, hetgeen nog wel de nodige tijd in beslag gaat nemen. "Maar in 2006 is alles netjes voor elkaar en draait de sport op Duindigt in de plus", aldus de bevlogen manager.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 2 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.