De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 2 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Takeloorlog dreigt uit te
lopen op massaal ontslag

   
 

AMSTERDAM - Een groep van 24 takel- en bergingsbedrijven, ongeveer eentiende van de 230 bedrijven die de branche telt, wordt met sluiting bedreigd. Door gezamenlijk, via een BV met 24 aandeelhouders, een bod uit te brengen op de nieuwe bergingsvergunningen voor bijna alle rayons in de randstad, wilden zij het werk onderling beter kunnen verdelen. De opdrachtgever van de aanbesteding, de Stichting Incident Management Nederland (SIMN) waarin alle grote verzekeraars samenwerken, stak daar echter een stokje voor en weigerde de inschrijvingen.

Dat leidde tot een heuse takeloorlog met ruzie tussen bedrijven, rechtszaken en klachten bij de kartelwaakhond NMa tegen de SIMN en protesten bij verkeersminister De Boer. Ondanks alle inspanningen pakken zich steeds donkerdere wolken samen boven de groep bedrijven.

De Branchevereniging Voor Bergingsbedrijven (BVB), zoals de 'club van 24' inmiddels officieel heet, heeft nog één hoger beroep lopen bij de rechtbank en een procedure bij de Europese Commissie.

Als de bergers ook daar bakzijl moeten halen, dan moeten er vanaf 1 december, wanneer de nieuwe driejarige bergingscontracten van kracht worden, volgens de BVB minimaal 200 man personeel werkloos langs de kant van de weg toekijken als er ongelukken gebeuren.

Aanleiding voor het conflict was de ontheffing die kartelwaakhond NMa in 1999 heeft gegeven aan negen alarmcentrales in ons land om te mogen samenwerken. Die samenwerking heeft geleid tot oprichting van de Stichting Incident Management Nederland (SIMN). Op die manier kunnen de alarmcentrales, die namens de verzekeringsmaatschappijen werken, samen het takel- en bergingswerk langs de Nederlandse wegen verdelen.

De SIMN heeft Nederland verdeeld in rayons en ieder gebied toegewezen aan een bepaald bergingsbedrijf. Die selectie heeft volgens de SIMN plaatsgevonden op basis van de laagste prijs en enige kwaliteitseisen. Boze takelaars betichten de SIMN er echter van bij de jongste aanbesteding niet zuiver te hebben gehandeld. BVB-voorzitter M. van Marwijk: "De SIMN heeft puur en alleen naar de prijs gekeken. Kwaliteit en kwantiteit van het materieel zijn buiten beschouwing gelaten. Voor een paar rottige euro's zijn nu gerenommeerde bedrijven terzijde geschoven ten gunste van bedrijven met slechts enkele werknemers en auto's. Ik voorspel na 1 december een chaos op de weg omdat een flink aantal van de geselecteerde bedrijven het bergingswerk niet aankan als het druk wordt of geen materieel heeft om een gekantelde vrachtwagen te helpen."

"Absolute onzin," vindt voorzitter B. Huffener van de concurrerende Vereniging van Bergings Specialisten (VBS), die zegt 210 van de in totaal 230 bergers in ons land te vertegenwoordigen. "Ze hebben blufpoker gespeeld en verloren. Vervelend natuurlijk, maar ze hebben zich niet aan de afspraak gehouden. Dan moet je niet achteraf gaan lopen jammeren."

Huffener doelt daarmee op de aanbesteding van de SIMN. "Om prijswerking te bevorderen mochten concentraties van bedrijven niet inschrijven. Desondanks hebben zij zich hiervan niets aangetrokken. Als ze individueel hadden ingeschreven hadden ze waarschijnlijk gewoon hun rayon behouden. Nu staan ze met lege handen."

Ook Rijkswaterstaat dat een contract heeft met de SIMN wijst de stelling van de BVB

dat na 1 december grotere vertragingen optreden, van de hand. "Als aan alle voorwaarden uit het contract wordt voldaan, hebben wij geen reden om aan de kwaliteit van het bergingswerk te twijfelen. Uit onderzoek van bureau Berenschot blijkt bovendien dat de gemiddelde aanrijtijd bij ongelukken in de afgelopen jaren een stuk korter is geworden en de kwaliteit van het bergingswerk is verbeterd," aldus een zegsvrouw.

Voorzitter Bastiaansen van SIMN betreurt de gang van zaken, maar volgens hem is het over en uit. "Jammer, want er zat een aantal zeer goede bedrijven bij. Door het grote aantal bergingsbedrijven dat ons land telt, hebben we ook zonder de club van 24 alle rayons zonder problemen kunnen aanbesteden. Het stokpaardje van de BVB, dat dit ten koste zou zijn gegaan van de kwaliteit, is absoluut onjuist", aldus de SIMN-voorzitter, die zich niet druk maakt over de uitslag van het hoger beroep. "Dat gaat bovendien slechts over de vraag of wij de zaak Europees hadden moeten aanbesteden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 2 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.