De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 2 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Jan des Bouvrie moet tij
bij Vroom & Dreesmann keren

   
 

NAARDEN - Warenhuisketen Vroom & Dreesmann (V&D) heeft binnenhuisarchitect Jan des Bouvrie ingeschakeld voor een totale restyling van haar zeventig winkels in Nederland. Met die restyling hoopt moeder Vendex KBB de kwakkelende warenhuisformule nieuw leven in te blazen. Dat is hard nodig, want over de eerste zes maanden van dit jaar alleen al verloor V&D €7,3 miljoen, bij een omzet die met 3,6% daalde ten opzichte van een jaar eerder. "Winkelen bij V&D moet weer een belevenis worden."

Vendex KBB opent de eerste vestiging van de 'totaal vernieuwde' V&D officieel op 9 oktober van dit jaar. Jan des Bouvrie werd door de directie van V&D "zo'n anderhalf jaar" geleden benaderd, zegt de binnenhuisarchitect desgevraagd. "Met de directie ben ik vervolgens een groot aantal winkels afgeweest."

Wat Des Bouvrie daarbij opviel, was: "hoe moeilijk het was om te zien welke artikelen er nu eigenlijk te koop waren". Ook vond de designgoeroe de winkels oude stijl "erg vrouwelijk".

Pardon?

"Erg vrouwelijk, in de zin van: er was weinig voor mannen." Na de verbouwing is V&D "weer een familiewinkel geworden met duidelijke afdelingen".

Die afdelingen zelf zijn ruimer van opzet. "Er is een zitje, er zijn meer banken, er is meer kleur en meer rust", aldus Des Bouvrie. "Het zijn meer ruimtes geworden voor mensen, in plaats van voor artikelen. Zo komen de artikelen zelf ook beter uit", vindt Des Bouvrie.

Dat daarvan een verkoopstimulerend effect uitgaat, is voor V&D te hopen. De warenhuisketen is al langer het slecht presterende jongentje uit de Vendex KBB-klas. Een eerdere restyling zo'n zes jaar geleden kon het tij niet keren. De bruin/gele huiskleuren werden toen bij het vuilnis gezet en de restaurantformule La Place werd geïntroduceerd.

"Wat heel goed is aan V&D is La Place", vindt Des Bouvrie. De V&D is door de ingrepen van nu zelf ook meer op de eigen restaurantformule gaan lijken, stelt de binnenhuisarchitect. "De sfeer van de winkels gaat dezelfde kant uit", formuleert Des Bouvrie het, die een heel team van mensen op de restyling van "Neerlands enige echte warenhuis waar je nog alles kunt kopen" zette.

Voor de restyling van nu, zette Vendex KBB €48 miljoen opzij. Een groot deel van dat bedrag is bedoeld om oude voorraden weg te werken. Dat gebeurt door aanzienlijke afprijzingen, waarbij de kortingen op kunnen lopen tot 70%. Sinds vorige maand kennen 22 van de 70 warenhuizen speciale koopjesafdelingen en zijn drie winkels ingericht als heuse outlet-store. Het team van Des Bouvrie zal ook wel een lieve duit gekost hebben zeker?

"Miljoenen zijn het zeker niet", stelt Des Bouvrie desgevraagd. "We hebben een normaal honorarium gekregen, zoals iedere architect krijgt." Een extra voorziening zal Vendex KBB voor de bemoeienis van de designgoeroe dan ook niet hoeven te treffen, zo lijkt het.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 2 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.