AMSTERDAM - De Consumentenbond heeft gisteren de kabelmaatschappijen de oorlog verklaard. De bond is woedend dat Casema, Essent en UPC de burger fors meer willen laten betalen voor hun kabelabonnement.
De Consumentenbond roept daarom de Nederlandse bevolking op het abonnementsgeld met opzet te laat te betalen. De extra kosten en rompslomp die deze actie de kabelbedrijven bezorgt, zou ze onder druk moeten zetten om de tariefsverhoging in te trekken.
De kabelaars zijn van plan het abonnementsgeld met een paar euro's per maand te verhogen. De opbrengst willen ze gebruiken voor investeringen in nieuwe diensten als digitale televisie en breedbandinternet.
Volgens een Consumentenbondwoordvoerder dreigt de televisiekijker hiermee op te draaien voor de zwakke financiële positie van de meeste kabelmaatschappijen. UPC kampt bijvoorbeeld met een schuld van circa 10,5 miljard euro en Casema lijdt verlies.
"We willen voorkomen dat de burger gaat dienen als geldverstrekker van de kabelbedrijven", aldus de zegsman.
De actie van de Consumentenbond krijgt bijval vanuit de politiek. Staatssecretaris Cees van Leeuwen (Media) vindt dat de kabelbedrijven hun tarieven niet mogen verhogen als het zenderpakket hetzelfde blijft. "Het mag niet zo zijn dat consumenten gedwongen worden om meer te betalen voor hetzelfde", zei Van Leeuwen gisteren.
Directeur Rob van Esch van de koepelorganisatie van kabelbedrijven, Vecai, vindt echter dat de Consumentenbond 'erg voorbarig' is door actie te gaan voeren. "De discussie over de kabeltarieven loopt nog bij toezichthouder Opta."
Van Esch noemt het verder een vreemde zaak dat hij nog nooit is uitgenodigd voor een gesprek met Consumentenbonddirecteur Felix Cohen. "Van constructief overleg met de Consumentenbond over hoe we het belang van de consument het beste kunnen dienen, is dus bepaald geen sprake geweest."
Volgens de Consumentenbond blijkt uit een enquête onder duizend personen dat 700.000 huishoudens bereid zijn gehoor te geven aan de oproep om het abonnementsgeld pas na een aanmaning te betalen. De woordvoerder van de bond is zich bewust dat veel mensen hun abonnement niet per acceptgiro maar per automatische incasso voldoen. "Maar we gaan ze helpen bij het eenmalig terughalen van een automatisch overgeschreven bedrag."