De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 30 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Audi-coureur Aiello
imponerend DTM-kampioen

door Coo Dijkman

   
 

ZANDVOORT - Uiteindelijk bleek er voor Laurent Aiello geen vuiltje aan de lucht, waardoor de Fransman op het gezellig drukke Circuit Park Zandvoort toch nog op uitbundige wijze zijn eerste kampioenschap in de prestigieuze Deutsche Tourenwagen Masters kon vieren. Het vuiltje zat hem daarentegen in de brandstof van zijn Abt-Audi TT-R, dat zijn feest aanvankelijk dreigde te verstoren.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Drukte vlak na de start van de DTM-race op Zandvoort, die de van de laatste plaats gestarte Laurent Aiello de titel zal opleveren. (Foto: chris schotanus)
Maar nadat de lucht was opgeklaard en de 33-jarige kampioen langdurig gehuldigd werd, braken bij hem de emoties los. Met tranen in de ogen hoorde hij het eerbetoon aan en naar de hemel reikend, sprak hij met gebarsten stem: "Dit kampioenschap draag ik op aan mijn opa die in februari van dit jaar is overleden. Hij was mijn grote steun en toeverlaat toen ik begon te karten en hij was mijn eerste sponsor. Ik hou van hem."

Gistermorgen evenwel leek de hemel nog ver weg. Bij de nacontrole van de zaterdagkwalificatie, waarin hij zijn titelaspiraties duidelijk had gemaakt met de pole position, was aangetoond dat een monster van zijn brandstof geen blauwdruk was van de benzine die door de organisatie wordt opgelegd. De consequentie daarvan was dat Aiello in de sprintrace niet mocht starten en in de hoofdrace achteraan moest beginnen. Even borrelde de achterdocht op dat de climax vanwege tv-belangen opzettelijk naar aanstaand weekeinde op Hockenheim werd verschoven, maar dat bleek een valse gedachte.

"Gistermorgen begon mijn dag niet echt lekker. Ik lag op de massagetafel toen ik een telefoontje kreeg dat ik mijn team met spoed moest terugbellen. Toen hoorde ik van de diskwalificatie. Nou, dat was geen lekkere 'wake up call' kan ik je zeggen", bekende de Parijzenaar, die zijn team in bescherming nam. Eerder op de dag had Jan Lammers het sensationele ochtendnieuws grijnzend aangehoord. Hem was dit jaar eenzelfde delict als het Audi-Abt-team overkomen tijdens de 24 Uren van Le Mans. In de week voor de Frans klassieker had hij op Zandvoort getest, maar op Le Mans bleken nog wat restantjes van de 'gewone brandstof' in de tank c.q. leidingen niet goed te zijn weggespoeld. Hem werd aldus een toptijd tijdens de eerste trainingsdag afgenomen omdat het monster geen dna-kenmerken vertoonde met de officieel toegestane brandstof. Identiek daaraan was de blunder van Audi-Abt. Het team dat door bierbrouwer Hasseröder wordt gesponsord, houdt van 'doorspoelen', maar was dat na hun test op de Lausitzring ook vergeten.

De Audi TT-R gaat er geen fractie van een seconde harder door, maar de gevolgen oogden desastreus. Aiello had zo'n voorsprong in de DTM dat hij zich drie 'matchpoints' kon veroorloven. In de vorige race in Oostenrijk verspeelde hij de eerste, en de tweede misser diende zich aan. Dat hij tenslotte vanaf de laatste en 21e startplek toch nog de felbegeerde titel behaalde, was dan ook een prestatie waarvoor zelfs de onttroonde kampioen Bernd Schneider van het Mercedes-fabrieksteam groot respect had. "Het is nooit leuk om de titel te verspelen, maar Laurent is een waardig kampioen, die verdiend gewonnen heeft", gaf de Duitser sportief toe.

Begrijpelijk dat de coureur, die ooit de 24 Uren van Le Mans won, Brits toerwagenkampioen werd en de Duitse Supertourenwagen Cup (STW) veroverde, de tranen in de ogen stonden dat hij het onmogelijke had waargemaakt. Met dank aan zijn team en teamgenoten die een perfecte tactiek hadden uitgestippeld om het Aiello's naaste concurrent Schneider zo lastig mogelijk te maken. Daardoor kregen de toeschouwers een meer strategische dan spectaculaire race voorgeschoteld, die de Zweed Mattias Ekström (Abt-Audi) zijn eerste DTM-zege opleverde.

Van de Nederlanders Christijan Albers en Patrick Huisman mochten in hun 2001-Mercedessen CLK-DTM geen wonderen worden verwacht. Dat zij elkaars leven toch zuur maakten, was dan ook onbegrijpelijk. In de hitte van hun onderlinge strijd ontzagen zij elkaar niet. Dat leverde wel een leuk schouwspel op, maar of zij daarmee aan 'Holland-promotie' deden, mag worden betwijfeld. Zo werd Albers in de sprintrace zelfs geëlimineerd door zijn landgenoot, die daarvoor een waarschuwing kreeg. Dan deed Mercedes Nederland het beter, door de coureurs uit de Stuttgart-stal zilveren klompen aan te bieden. Een leuke geste, maar veel hielp het niet. Audi en Aiello werden dit seizoen uiteindelijk op een slof en oude schoen de nieuwe DTM-kampioen...

Uitslag sprintrace: 1. Fässler (Zwi) Mercedes-Benz CLK-DTM 2002 8 ronden in 13.22,149 (gem. 154,385 km/u), 2. Abt (Dui) Abt-Audi TT-R op 2,414, 3. Ekström (Zwe) Abt-Audi TT-R 2,859, 13. Huisman (Ned) Mercedes-Benz CLK-DTM 2001 9,718, 20. Albers (Ned) Mercedes-Benz CLK-DTM 2001 op 5 ronden. Hoofdrace: 1. Ekström 24 ronden in 40.04,709 (gem. 154,497 km/u), 2. Schneider (Dui) Mercedes-Benz CLK-DTM op 5,545, 3. Fässler 7,724, 4. Reuter (Dui) Opel Astra V8 Coupé 8,744, 5. Scheider (Dui) Opel Astra V8 Coupé 10,138, 6. Aiello (Fra) Abt-Audi TT-R 16,995, 12. Albers 43,526, 16. Huisman 58,696. Stand na 18 races: 1. en kampioen Aiello 66 punten, 2. Schneider 52, 3. Ekström 43, 12. Albers 5.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 30 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.