De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 30 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Grote investeringen in IT
vaak verspilling van geld

   
 

AMSTERDAM - Slechts een op de vijftig computertoepassingen in bedrijven werkt goed. De rest kan de toets der kritiek niet doorstaan. Hier is sprake van onvoldoende prestaties. Dit is de onthutsende resultaat van een onderzoek dat het bureau Forrester heeft gedaan onder 87 directeuren in Noord-Amerika en 25 directeuren in Europa die specifiek verantwoordelijk zijn voor de informatietechnologie (IT) binnen hun bedrijf. Opdrachtgever was Mercury Interactive (testsoftware).

Alleen al in de VS lijdt de economie een schade van 60 miljard dollar als gevolg van slechte software. Forrester acht besparingen mogelijk van 22 miljard dollar per jaar. Ook wordt een studie van Gartner aangehaald waaruit blijkt dat 20% van de IT-budgetten in rook opgaat. Moshe Egert, directeur Europa bij Mercury Interactive: "Hier is sprake van aanzienlijke verspilling." Egert herinnert aan het feit dat de helft van de kapitaaluitgaven uit IT bestaat.

Volgens Forrester vormt integratie van software het grootste probleem. Bijna de helft van de ondernemingen ervaart het niet met elkaar kunnen 'praten' van IT-systemen als een probleem. Bij 42 procent van de ondernemingen is te veel software aanwezig. Softwaregereedschappen en databases overlappen elkaar. Zo'n 36 procent is niet in staat de IT-problemen op te sporen, erger te voorkomen en fouten te corrigeren.

Een op de drie heeft zakelijke software geïnstalleerd die niet aan de vereisten van het bedrijf voldoet. Bij eveneens eenderde van de ondernemingen doet het personeel veel dubbel werk. Ruim een kwart zegt zakelijke applicaties te hebben geïnstalleerd, die helemaal niet worden gebruikt. Ook worden vaak onnodig veel licenties op software genomen, terwijl hardware te weinig wordt benut.

Verder blijkt uit het onderzoek dat kostenbesparing de voornaamste opdracht is, die hoofden van IT-afdelingen mee krijgen. Voor het betreden van nieuwe terreinen is duidelijk minder aandacht.

Als de uitkomsten van de Forrester studie maatgevend zijn dan staat de software-industrie zware tijden te wachten. Slechts een op de drie ondernemingen is dit jaar van plan nieuwe bedrijfsbrede applicaties aan te schaffen. Men zoekt het veeleer in verbetering van bestaande applicaties.

Moshe Egert concludeert dat weinig bedrijven tevreden zijn met hun prestaties op gebied van IT. Er zijn vooral veel mankementen te vinden bij softwaresystemen voor bedrijfsbrede planning. Deze ERP-systemen moeten de produktie koppelen aan de achterliggende organisatie (back office).

Nog problematischer zijn de CRM-systemen voor de koppeling van klanten aan de verkooporganisatie. Mercury heeft talloze systemen doorgemeten, die volstrekt niet voldoen. Egert weigert echter de namen van softwareleveranciers te noemen met een slechte staat van dienst. Hij wijst op zijn Israëlische achtergrond: "We hebben al vijanden genoeg in de wereld."

Een van de softwarefabrikanten die kort geleden een deuk in het imago kreeg, is Siebel Systems. Het Amerikaanse bureau Nucleus Research wilde onderzoeken welke klanten van Siebel als voorbeeld voor hun sector kunnen dienen. Daartoe werd contact opgenomen met 66 Siebelgebruikers, die op de website van de Amerikaanse softwareleverancier als referentie worden opgegeven.

Van de 22 klanten die aan het onderzoek wilden meewerken, bleek 61 procent na meer dan twee jaar gebruik een negatief rendement te hebben op hun investering in Siebel software. De jaarlijkse kosten per gebruiker bedroegen meer dan 18.000 dollar. Meer dan de helft van de klanten klaagt over vertragingen bij de oplevering en overschrijding van het budget.

Siebel noemt de studie in een reactie te beperkt van opzet.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 30 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.