Interesse onderwijs groeit na succesvol Rotterdams project Normen en waarden vak op school Op scholen in ons land is in toenemende mate sprake van belangstelling voor het herstel van normen en waarden. Veel scholen willen weer kleur geven aan de waarden waar zij voor staan. Deze trend signaleert Henk Strietman, voorzitter van de besturenraad die 2400 bijzondere scholen vertegenwoordigt in Nederland. Strietman, die de besturenraad als 'de familie van het christelijk onderwijs' typeert, zegt dat scholen steeds vaker de raad consulteren over het invoeren en benadrukken van respect op school: "De roep om het herstel van normen en waarden heeft al enige tijd in het onderwijs zijn weerklank gevonden."
door Arianne Mantel ROTTERDAM - Respect
De voorzitter wordt in deze mening gesteund door vijf basisscholen in Rotterdam die de afgelopen vier jaar het experimentele 'vak' sociale competentie gegeven hebben. De over het algemeen 'zwarte' scholen gaven met succes het vak waarbij de nadruk ligt op respect voor elkaar.
De scholen zijn zo enthousiast over het vak, dat door het Pedologisch Instituut Rotterdam werd ontwikkeld, dat zij andere scholen adviseren 'sociale competentie' ook in te voeren.
Volgend jaar komt er een volledig lespakket over normen en waarden op de markt.
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs "staat het alle scholen vrij een dergelijk vak in te voeren, mits het wel voldoet aan enkele kwaliteitseisen".
Houvast
Bij het vak sociale competentie zijn de thema's 'luisteren naar elkaar', 'omgaan met respect' en 'omgaan met ruzie'. Op de Rotterdamse basisschool De Hoeksteen, waar 38 nationaliteiten zitten, was het vak volgens leraar Bert Opdam niet altijd even gemakkelijk om te geven: "Het was vaak erg moeilijk lesgeven aan kinderen die op dit terrein een gedeeltelijk lege rugzak hebben. We hebben de indruk dat het goed gewerkt heeft, het is echt rustiger op school. De school is met zijn regels dan toch een vast punt, een houvast."
Uit het recente onderzoek 'Waarden op school' van Leeferink aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen blijkt ook dat ouders en leraren veel meer waarde hechten aan normen en waarden dan voorheen. Ruim 500 ouders en leraren van 32 katholieke scholen gaven aan dat ze in de lessen graag aandacht voor thema's zien als geweld in de samenleving, omgang met elkaar, liefde, vriendschap en mensenrechten. De onderzoekers pleiten op grond hiervan voor het invoeren van een algemeen vormingsbeleid, waar ouders, leerlingen en leraren bij betrokken zijn.
De vijf basisscholen die het vak sociale competentie hebben ingevoerd, onderhouden al contacten met de ouders zodat de resultaten verder doorwerken. De ouders worden zoveel mogelijk betrokken door zogenaamde 'assistenten ouderbetrokkenheid'.