door Arnold Burlage SCHIPHOL - De KLM start vanaf 1 oktober bij wijze van proef met een postorderbedrijf aan boord van de vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij heeft voor het winkelen aan boord een contract afgesloten met Neckermann Business Service. De KLM-directie, die dat nog deze week bekendmaakt, wil met het vliegende postorderbedrijf vooral meer inkomsten proberen binnen te halen.
Het artikelenassortiment dat in de wolken kan worden gekocht, komt voor een deel overeen met dat van een 'aards postorderbedrijf'. Het varieert van beeld- en geluidsapparatuur tot huishoudelijke apparaten en van kleding tot speelgoed en gereedschap, deels onder KLM-merk.
De artikelen, die tijdens een vlucht worden besteld, worden met 'niet goed geld terug'-garantie thuisbezorgd. De KLM-shop staat los van de verkoop van belastingvrije artikelen, die aan boord kunnen worden gekocht en direct kunnen worden meegenomen.
Het vliegende postorderbedrijf is voorlopig een proef van drie maanden op vluchten binnen Europa naar totaal zestien bestemmingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Zweden, Denemarken, Finland en Noorwegen.
De proef duurt tot 31 december. "We willen met de postorders niet alleen geld verdienen, maar we komen ook tegemoet aan de wensen van onze passagiers, die winkelen aan boord als een vorm van entertainment zien", zegt KLM-woordvoerder Youssef Eddini.
'Shoppen op bestelling' aan boord van vliegtuigen is bij Amerikaanse maatschappijen al enige tijd een doorslaand succes. De artikelen uit de KLM-shop kunnen niet helemaal belastingvrij worden aangeboden, omdat ze aan huis worden bezorgd. Toch zal de prijs aantrekkelijker zijn.