De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 13 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Alle Honda-coureurs in het 'rechter rijtje'

door Coo Dijkman

   
 

MONZA - Soms is het maar beter een heuglijke gebeurtenis in de schoot van de geschiedenis te laten rusten als er momenteel zo weinig te vieren valt. Op het circuit van Monza wilde Honda een ieder met gepaste trots herinneren aan zijn eerste en enige Europese overwinning in de Formule 1 die precies 35 jaar geleden tijdens de Italiaanse Grand Prix gestalte kreeg.

Honda was toen nog zowel de chassis- als motorbouwer. Nadien werden weliswaar nog vele triomfen behaald maar nooit meer als constructeur. In 2000 keerde de Japanse automobielfabrikant weer in de Formule 1 terug als motorenleverancier van British American Racing en Jordan, maar hoe schrijnend kwam gisteren het verschil tussen de vreugde van destijds en de kommer anno nu aan het licht. Alle vier Honda-coureurs Fisichella, Villeneuve, Sato en Panis vielen slechts in het 'rechter rijtje' van de trainingsuitslag te ontwaren. Pijnlijk.

Er is dan ook veel veranderd in de loop der tijd. In september 1967 kwam Honda naar Italië met een nieuw chassis, de RA300, die een afgeleide was van de 2993cc RA273E V12-motor. In een heroïsch gevecht met Jack Brabham won John Surtees met zijn Honda in wat de snelste race van dat seizoen was. De huidige motoren vertonen volgens Honda Racing zekere overeenkomsten met de krachtbron waarmee Surtees met 0,2 seconde voorsprong op Monza won. Beide zijn atmosferische, drieliter motoren in V-vorm met vier kleppen per cilinder. Daarentegen zijn alle moderne motoren V10's en waar de RA273E zo'n 420pk bij 11.500 toeren per minuut leverde, is tegenwoordig sprake van een verdubbeling van het aantal pk's en klimt de teller naar 18.000 toeren per minuut. Die progressie is vooral te danken aan de geavanceerde elektronica die de technici in staat stelt het motorgedrag optimaal te 'fine-tunen'.

Er is echter altijd baas boven baas. Tot veler frustraties demonstreert Ferrari dat al enige tijd en op allerlei circuits. Echter speciaal voor het 'Festival of Speed' werd voor Monza een speciale motor gemaakt die nog eens 15pk extra geeft en daarmee op bijna 900pk komt! Nu is power niet zaligmakend in de Formule 1 omdat het totale wagenpakket moet kloppen om succesvol te zijn, hetgeen pijnlijk duidelijk wordt bij BAR en Jordan. Bij Ferrari is dat de laatste jaren dik in orde en daarom verraste het niemand dat Michael Schumacher en Rubens Barrichello ook gisteren weer de boventoon voerden. Balen en bewondering over de suprematie van de rode brigade strijden daarbij om voorrang. Zelfs bij een voetbalwedstrijdje van afgelopen woensdagavond waarbij de opbrengst naar een goed doel ging en dat met 1-0 door de Formule 1-coureurs werd gewonnen, was het weer raak. Drie keer raden wie die enige goal maakte, al ging er een blunder van de keeper aan vooraf. Juist, Schumi dus weer.

De races mogen dan enigszins voorspelbaar verlopen, het blijft boeiend een racefenomeen van het kaliber Michael Schumacher aan het werk te zien. Morgen kan hij zijn eigen recordaantal WK-punten verbeteren dat nu nog op 123 punten staat. Hij heeft er maar twee voor nodig. Omdat hij al zestien races achtereen op het podium is gekomen, zou het iedereen verbazen als hem dat voor 'eigen publiek' niet opnieuw zou lukken in de snelste race van het jaar.

Dan is er verder ook het snelheidsrecord op Monza dat nog altijd uit 1971 stamt toen de Engelse BRM-coureur Peter Gethin met een gemiddelde snelheid van 242,615 km/uur won. Monza kende toen echter nog geen chicanes en er werd in die tijd nog geen banden/brandstofstop uitgevoerd. Schumi hoeft echter maar 3,512 kilometer meer af te leggen dan de vorige winnaar Juan-Pablo Montoya die met een gemiddelde van 239,103 km/uur naar zijn eerste GP-zege stoof. Dan zou hij zich ook in absolute zin de snelste Formule 1-coureur ter wereld mogen noemen...




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 13 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.