De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 14 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Contractrace kost Frans Mulder droomrol
Van den Ende troeft
Vlamingen af

Van onze kunstredactie

   
 

AMSTERDAM - Frans Mulder en Vera Mann grijpen naast droomrollen in topmusical 'Cabaret' bij het Ballet van Vlaanderen. Oorzaak: twee keer verkochte rechten, met uiteindelijk Joop van den Ende als winnaar terwijl de Belgen aan het kortste eind trekken. Beide partijen claimen waterdichte afspraken met auteursrechtenbureaus te hebben, maar het Ballet van Vlaanderen heeft bakzeil gehaald omdat het niets ziet in lange juridische procedures.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 17kb)
Frans Mulder (Foto: Frans Jongen)
Theaterdirecteuren, die al tientallen voorstellingen van de Vlaamse 'Cabaret' hadden geboekt, hebben inmiddels gehoord dat het niet doorgaat. Zoals ook hoofdrolspelers Frans Mulder, Vera Mann en Gerrie van der Klei moesten ervaren.

"Een klap op je kop met een warm krentenbrood", zo verwoordt Frans Mulder zijn hevige teleurstelling. Hij zou Encee spelen, de rol waarmee Willem Nijholt in de eerdere Nederlandse versie furore maakte, en was daar "echt ongelooflijk blij" mee. "Het valt me rauw op mijn dak dat het nu ineens misloopt. Een rotgevoel."

Op de vraag wat er precies fout is gegaan, hebben Van den Ende producties en het Ballet van Vlaanderen geen helder antwoord. De Belgen sloten in mei een contract af met het Antwerpse bureau Almo, Van den Ende deed echter zaken met Namco, een bureau in Amerika dat direct optreedt namens de eigenaars van de rechten.

Met dat bureau werden "al ergens in maart" de onderhandelingen afgerond, zo bezweert Erwin van Lambaart, directeur van Van den Ende producties. "Het is echt niet zo dat we het Ballet van Vlaanderen uit de markt hebben gemanoeuvreerd, het lijkt er gewoon op dat er hiaten zitten in de communicatie tussen die twee bureaus."

Impresario Gislebert Thierens, die voor het Ballet van Vlaanderen de tournee in Nederland boekte, begrijpt er niets van. "Al in oktober vorig jaar hebben we geverifieerd of de kust vrij was, en in mei jl. heb ik bovendien nog eens in New York met klem gevraagd of niemand anders een optie had. Er was geen enkele belemmering, zeiden ze, we konden zo tekenen. Dat is toen meteen gebeurd. Ook het voorschot is direct betaald, en trouwens nog niet teruggestort. Maanden later hoor je dan ineens dat Van den Ende al een ouder contract zou hebben. Begrijp me goed, bij Van den Ende hebben ze het volste recht hun belangen goed te behartigen. Maar deze gang van zaken wekt de schijn dat er relaties zijn gebruikt om een concurrent de pas af te snijden."

Van Lambaart ziet dat anders. "Natuurlijk doen wij altijd het liefst rechtstreeks zaken met de eerste eigenaar. Al die tussenhandelaren maken de markt alleen maar onoverzichtelijk, dat blijkt maar weer."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 14 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.