DEN HAAG - Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), onderdeel van de Registratiekamer, bestudeert de klachten die zijn binnengekomen over de Postbank. Deze dochteronderneming van ING is van plan haar klantenbestand door te sluizen naar andere zusterbedrijven binnen het concern, waaronder Nationale Nederlanden en RVS Verzekeringen.
Het college bekijkt "of we actie moeten ondernemen en of we actie gaan ondernemen," aldus een CBP-woordvoerster. "Kan dit wel en is dit wel juist, wat de Postbank doet?" zijn de vragen waarop het CPB zich gaat richten. De zegsvrouwe kon niet aangeven wanneer daarover uitsluitsel bestaat. Het CBP onderstreept dat adressenhandel niet per definitie verboden is. Maar een bedrijf dat de koninklijke weg wil bewandelen, dient eerst de klant te benaderen of deze bezwaar heeft tegen de verkoop van zijn gegevens, stelt het college.
Over de plannen heeft de Postbank haar klanten zaterdag een brief gestuurd. De ING-dochter meldt nadrukkelijk dat cliënten die bezwaar hebben tegen het doorsluizen van hun gegevens naar andere ING-dochters, dat kenbaar kunnen maken door het bijgevoegde formulier in te vullen. Daarbij laat zij het initiatief over aan de klant. De Consumentenbond vindt de handelwijze van de Postbank "onzorgvuldig en niet zo netjes".