De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 10 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Plan Bolkestein voor eind
registratiebelasting

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - Eurocommissaris Bolkestein (Interne Markt) wil dat mensen die van het ene naar het andere EU-land verhuizen nooit meer tweemaal aangeslagen kunnen worden voor de ingebruikstellingsbelasting van hun auto.

Nu laten tien van de vijftien EU-lidstaten mensen dubbel betalen, in Nederland hoeft men niet extra te betalen mits men de betrokken auto zelf blijft berijden en niet verkoopt.

Superduur

Het voorstel van Bolkestein is een aanvulling op zijn deze zomer al gelanceerde plannen om op termijn een eind te maken aan de registratiebelasting binnen de EU.

Nederlanders betalen ruim 43 procent bpm op een nieuwe auto, maar Denen bijvoorbeeld 180 procent. En een Deen die met zijn toch al superdure auto naar Griekenland verhuist krijgt er nog eens een heffing van 120 procent overheen zodat hij 300 procent belasting over de aanschaf van zijn auto betaalt.

Bolkestein heeft gisteren in de Europese Commissie een voorstel ingebracht waarin hij de lidstaten vraagt op korte termijn een eind te maken aan deze dubbele belastingheffing. Binnen vijf tot tien jaar moet dat leiden tot het opheffen van alle ingebruikstellingsbelastingen in de hele EU.

Dat betekent dat auto's dan in aanschaf goedkoper worden, maar Bolkestein wil het verlies voor de nationale schatkisten dan compenseren door de lidstaten toe te staan hogere wegenbelastingen en brandstofaccijnzen te heffen.

De plannen van Bolkestein betekenen dus niet dat een Nederlander op korte termijn goedkoop een auto in het buitenland kan gaan kopen, al is het binnen enkele jaren wel de bedoeling dat de aanschaf van een auto in de hele EU ongeveer even duur wordt. Maar het gebruik zal dan wel zwaarder worden belast. Bolkestein krijgt met zijn plannen nog een zware dobber aan de lidstaten, die de auto allemaal zien als riante melkkoe voor de schatkist.

Verschillen

Bij de berekening van de wegenbelasting moet de milieufactor zwaar meewegen: hoe minder CO2 een auto uitstoot des te minder belasting. Ook in fiscale regelingen voor lease-auto's moet het aantal gereden kilometers en de milieu-uitstoot meewegen in de eindheffing. In die zin is Bolkestein voorstander van het 'kwartje van Kok' op de benzine omdat dan de veelrijders het meest betalen. Om die reden heft Engeland nu al zeer hoge brandstofaccijnzen.

Momenteel zijn de verschillen per lidstaat voor de ingebruikname van een auto erg groot. Zo betaalt een Italiaan op zijn nieuwe auto gemiddeld 267 euro en een Deen 15.658 euro. Nederland zit met 43 procent bpm in de middenmoot. Maar ook qua wegenbelasting zijn er nu grote verschillen, een Italiaan betaalt gemiddeld 30 euro per jaar en een Deen 463 euro. Nederland zit hier wel in het topsegment. Maar de Fransen kennen bijvoorbeeld helemaal geen wegenbelasting, die doen alles met tol.

Het grote verschil aan wettelijke eisen is ook een kopzorg voor de autofabrikanten, die hun modellen qua cilinderinhoud, pk's en verbruik baseren op de mazen in de wet per land. Zo worden in veel landen motoren van meer dan twee liter extra belast, een cilinderinhoud van 1999 kubieke centimeter is dan de oplossing.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 10 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.