De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 7 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Ontsteltenis in Alfa 147 Challenge
   
 

AMSTERDAM - Het Dayzers-team met de autocoureurs Allard Kalff en Michael en Sebastiaan Bleekemolen gaat toch meedoen aan de race van de Pearle Alfa 147 Challenge die morgen in het kader van de Trophy of the Dunes op het circuit van Zandvoort plaatsheeft.

Vader en zoon Bleekemolen hadden aanvankelijk gedreigd niet aan de start te zullen verschijnen naar aanleiding van een heftige discussie met de Italiaanse motorenleverancier N.Technology. Na afloop van de Marlboro Masters-races werd de wagen van Kalff (tweede in het kampioenschap) afgekeurd omdat de cilinderkop was bewerkt ondanks dat de motoren verzegeld werden aangeleverd. Hoewel tegen de (voorlopige) diskwalificatie beroep werd aangetekend, is teameigenaar Michael Bleekemolen des duivels. Hij is op eerherstel uit.

"Ergens zijn fouten gemaakt, maar zeker niet bij ons. We hebben echter de schijn tegen en daarom laat ik het er niet bij zitten. Ik neem dit hoog op. We worden beschuldigd van iets wat we niet hebben gedaan. Ik wil dat die tuner zijn fout toegeeft en met de billen bloot gaat. Desnoods stuur ik een advocaat op zijn dak, maar in 32 jaar racen heb ik nog nooit zo'n arrogantie van een tuner meegemaakt. Dat we toch zullen rijden doen we alleen voor onze sponsor Dayzers en voor Hans Vervoorn. Anders was ik nooit in een auto gestapt waarvan ik niet zeker weet of die in orde is", aldus een furieuze Bleekemolen, die zelf bijna de dupe werd van een inlaatspruitstuk dat niet conform het technisch reglement was. "Ik heb dat onderdeel op eigen verzoek bij de TC laten keuren en het werd niet in orde bevonden. Die Italianen hebben toen wel toegegeven dat het hun fout was."

Vervoorn is pr-directeur van Fiat Auto Nederland en initiator van de Alfa-merkenraces. Hij heeft al een driftige brief naar N.Technology gestuurd om opheldering te vragen en een aantal klachten over de tuning te deponeren. "We zitten met de kwestie in onze maag. Wij weten ook niet of iets wel of niet bewerkt is", bekende Vervoorn, "maar waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt. We hopen dit op een correcte en redelijke manier op te lossen." Eerder dit seizoen lag de nieuwe klasse al onder vuur vanwege onduidelijkheid over welke fusees (voorwielscharnier) wel of niet waren toegestaan, hetgeen binnen de Alfa-gelederen tot speculaties en verdachtmakingen heeft geleid.

Kalff gaat ervan uit dat hij wordt vrijgesproken door het College Autosport Rechtspraak. "Als ik mij op de openbare weg aan de toegestane snelheid houd en toch word geflitst, dan is die apparatuur verkeerd afgesteld. Ik verwacht dan geen boete te krijgen. Zo moet je dat ook met die motor van mijn Alfa zien", zei Kalff, die de perikelen in de 147 Challenge op 'aanloopproblemen' houdt, "om het maar enigszins mild uit te drukken".

Tijdens de Trophy of the Dunes, met als hoofdnummer de internationale Renault Clio-race voor het EK, zal het Lexus-team wegens financiële problemen opnieuw ontbreken bij het Dutch Touring Car Championship. Het DTCC introduceert overigens een nieuwtje. In de tweede race worden rijders verplicht het voorwiel te wisselen, terwijl de zes snelsten uit de eerste race achteraan gaan beginnen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 7 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.