De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 5 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Winstgroei Volker Wessels
tandje lager dan voorheen

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - De klad zit in de stabiele winstgroei die bouwer Volker Wessels Stevin (VWS) jarenlang presenteerde. De halfjaarwinst kwam 4,5% hoger uit. Maar analisten gingen uit van een stijging met zo'n 9%. Een winstwaarschuwing? Nee, dat is het niet, vindt bestuursvoorzitter Herman Hazewinkel. Wel geeft hij toe de doelstelling om jaarlijks een winstgroei van 8 tot 10% te behalen, dit jaar in de ijskast te zetten.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (500x504, 47kb)

De groei van het bedrijfsresultaat en de omzet is bovendien een stuk hoger dan de winstgroei. Dat wordt volgens Hazewinkel veroorzaakt door een toegenomen beslag op middelen. Ook de gedaalde dollarkoers werkt negatief door. Dat analisten de winstgroei van Volker Wessels Stevin hoger inschatten, vindt Hazewinkel de verantwoording van analisten. "Wij hebben geen overdreven verwachtingen in de markt gezet", vindt hij.

Teleurstellingen heeft Volker Wessels Stevin onder andere moeten incasseren bij de bouw van kantoren. "Daar gaat het buitengewoon slecht", aldus de topman. De leegstand neemt toe waardoor vele nieuwbouwprojecten worden uitgesteld. En ook bij de divisie kabels en leidingen spreekt hij over tegenvallende ontwikkelingen. Er is sprake van overcapaciteit. In Duitsland slaagde de bouwer er niet in om uit de rode cijfers te kruipen.

Een steuntje in de rug in Duitsland zijn de herstelwerkzaamheden die uitgevoerd moeten worden na de overstromingen in het oosten van het land. Er zijn in het gebied tientallen bruggen vernield. Die zullen verstevigd en soms opnieuw opgebouwd moeten worden. Voor al dat werk worden lokale bouwbedrijven voor ingeschakeld. Volker Wessels Stevin heeft in de Oost-Duitse regio twee kantoren en inmiddels de eerste herstelorders op zak. Tenslotte kwamen de resultaten in het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika ook lager uit. Vooral het slechte weer in Canada speelde Volker Wessels Stevin parten. "Tot in juni heeft het in de provincie Alberta gesneeuwd", vertelde Hazewinkel met teleurstelling in zijn stem. "Daardoor konden we pas heel laat in het jaar beginnen met wegwerkzaamheden." Volker Wessels Stevin beheert meer dan 8000 kilometer snelweg in het westen van Canada.

Een extra domper op de halfjaarcijfers is de zwakke groei van de winst per aandeel. De groei daarvan komt een stuk lager uit dan die van de totale winst. Dat is het gevolg van de omwisseling van een converteerbare obligatielening in aandelen. Hazewinkel beloofde echter eigen aandelen te gaan inkopen.

Gevaar voor slechter wordende resultaten ziet Hazewinkel niet. "De komende jaren ligt er nog behoorlijk wat brood op de plank." Het orderboek dikte in de eerste helft van dit jaar met 6% aan tot €3,8 miljard. Dat ligt ruim boven de jaaromzet van €3,3 miljard, de maatstaf die in de sector geldt als een gezonde omvang voor het orderboek.

En dan de bouwfraude. Op de parlementaire enquête had de top van het in Rotterdam gevestigde concern nog stevig wat commentaar. De verhoren van de VWS-functionarissen, afgelopen woensdag, waren een gemiste kans van de commissie. Er werd alleen geïnformeerd naar het verleden. Niet naar hoe zaken in de toekomst kunnen worden opgelost. Juist op dat gebied zou de commissie aanbevelingen moeten doen, vindt het VWS-bestuur.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 5 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.